Dubbelrol Guus Beumer met subsidies modewereld

Guus Beumer, directeur van Het Nieuwe Instituut in Rotterdam, heeft als voorzitter van een stichting die jonge modeontwerpers ondersteunde, zaken gedaan met zijn eigen bedrijf.

Dat blijkt uit onderzoek van deze krant. Van de Mondriaan Stichting en het Fonds Beeldende kunsten, Vormgeving en Bouwkunst kreeg Beumers stichting Co-Lab tussen 2006 en 2009 bijna een half miljoen euro. Daarvan vloeide 60.000 euro als huur naar zijn eigen bedrijf, Trots BV. Beumer zegt desgevraagd „geen zakelijk voordeel” te hebben gehad.

Guus Beumer (60) leidt sinds 2013 het Nieuwe Instituut, een fusie van instellingen voor architectuur, mode en e-cultuur. Vorige maand beschuldigde de Wassenaarse architect Kees van der Hoeven hem van nepotisme. Beumer bleek het architectenbedrijf van zijn levenspartner Herman Verkerk een opdracht te hebben gegeven voor de tentoonstelling Het Tijdelijk Modemuseum die dit weekeinde opent in Het Nieuwe Instituut. Ook twee voormalige zakenpartners kregen opdrachten voor de tentoonstelling, net als José Teunissen. Zij is lid van de raad van toezicht van Het Nieuwe Instituut en een bekende van Beumer. Teunissen zou tijdens de tentoonstelling tijdelijk haar toezichtsrol neerleggen.

De raad van toezicht van het instituut verdedigde de opdrachten, maar laat inmiddels wel extern onderzoek doen. Daarbij wordt gekeken of de Governance Code Cultuur (de gedragscode voor de culturele sector) is gevolgd.

Onderzoek van deze krant wijst ook uit dat het bij Het Nieuwe Instituut niet is gebleven bij vier opdrachten voor één tentoonstelling. Meer relaties van Beumer kregen afgelopen twee jaar banen en opdrachten. In die periode ontsloeg Het Nieuwe Instituut zestien vaste medewerkers. Volgens Beumer hing de reorganisatie samen met de fusie van de drie instellingen en staat die los van „de inzet van het artistieke netwerk” van de directeur.

Het gaat onder meer om Taco de Neef, als freelancer door Beumer binnengehaald. Hij zit nu op de stoel van de vertrokken manager marketing en communicatie. Wendel ten Arve werd hoofd presentaties en programma, Johannes Schwartz ‘huisfotograaf’ en Maureen Mooren mocht de nieuwe huisstijl van het instituut ontwerpen en wordt betrokken bij projecten. Ze hadden allen een zakelijke relatie met Beumer toen hij artistieke functies vervulde in Maastricht, Venetië en/of Utrecht. Het grafisch bedrijf Experimental Jetset werkt inmiddels ook voor Het Nieuwe Instituut. Het kreeg een reeks opdrachten van Beumer toen hij nog bij culturele organisaties in Maastricht actief was.

In een reactie zegt Het Nieuwe Instituut dat de vacatures zijn ingevuld „conform het staande personeelsbeleid”. Voor opdrachten „van artistiek inhoudelijke aard die niet door meer mensen kunnen worden uitgevoerd is geen aanbestedingstraject van toepassing.”

    • Joep Dohmen