Verwelkomd met een naambordje

Elke week belicht nrc.next een startup met potentie. Deze week: alvast online een taxi reserveren voor je op reis gaat.

Bedrijf: CheapTaxis

Oprichter: Ojo Meijers (41)

Medewerkers: 10

Taxichauffeurs hebben niet de beste naam. Omrijden, geen Engels spreken, te veel geld berekenen. Vandaar dat Uber natuurlijk ook zo ontzettend hard groeit. Maar bij Uber kun je niet een taxi reserveren als je bijvoorbeeld op reis gaat. Bij het Nederlandse bedrijf CheapTaxis kun je vooraf wél een vliegveldtaxi boeken. Ze zijn nu een dik half jaar online.

Wat doen ze anders dan andere taxi’s?

Je boekt je taxi van tevoren online, dus niet ter plekke. Zo voorkom je dat er net op dat moment geen Ubers rijden. Je wordt opgewacht met een naambordje als je de gate uitkomt, laat je bon zien, en de chauffeur brengt je naar je bestemming. Je krijgt ook het nummer van de chauffeur, voor als er iets misgaat. De ritprijs staat van tevoren al vast en heb je betaald via internet (creditcard of iDeal).

Wat als je vertraging hebt?

Je geeft bij het boeken je vluchtnummer door. De chauffeurs houden de vluchten in de gaten. Een vertraging of extra wachttijd van circa 30 minuten is bij de prijs inbegrepen. Als het langer gaat duren probeert de supportafdeling een andere taxi voor je te regelen.

Bestaat dit nog niet?

Jawel, A2btransfers en Holidaytaxis zijn twee grote concurrenten. CheapTaxis wil vooral met ze concurreren op de prijs, en claimt goedkoper te zijn omdat ze taxi’s regelen door middel van een aanbestedingsprocedure.

Wat is het verdienmodel?

Ze verdienen geld door een bemiddelingsvergoeding. Dat is 5 procent via de klant en 15 procent van de vervoerder. Ze zitten nu in 45 landen en 1.687 steden, met 510 vliegvelden. Maar ze groeien hard: deze maand komt er een update en worden het 1.000 vliegvelden.

    • Charlotte van ’t Wout