Theaters betalen minder voor toneelvoorstellingen

Foto: ANP / Koen Suyk

Toneelgezelschappen en vrije producenten hebben sinds de kunstbezuinigingen meer moeite om hun voorstellingen aan theaters te verkopen en krijgen daarvoor minder betaald. Dat blijkt uit een rondgang die NRC heeft gemaakt langs gezelschappen, vrije producenten en hun impresariaten.

De onderhandelingen tussen podia en gezelschappen en producenten zijn harder geworden door gemeentelijke bezuinigingen op de zalen. De podia bieden nu lagere vergoedingen en garanties dan voorheen en proberen meer kosten af te wentelen op de gezelschappen.

Onder de prijs spelen

Van de 34 ondervraagde gezelschappen, producenten en impresariaten zeggen er 32 dat de voorwaarden waaronder ze kunnen spelen verslechterd zijn. Van de 34 ervaren 26 het als lastiger om in voldoende zalen geprogrammeerd te worden. Daarbij speelt ook mee dat het aantal kleinere zalen de afgelopen jaren door sluiting is afgenomen. Erica van Eeghen, zakelijk directeur van jeugdgezelschap De Toneelmakerij:

“Je wordt vaker gevraagd om onder de prijs te spelen, die toch al niet hoog is. Wij spelen liever wel dan niet, maar inkomsten en uitgaven, prijs en kwaliteit, moeten wel in balans blijven.”

Door bezuinigingen zijn zowel de podia als de gesubsidieerde gezelschappen sterker afhankelijk van hogere publieksopbrengsten als belangrijke inkomstenbron. Daardoor zijn onderhandelingen over de verdeling van de kaartverkoop harder geworden.

Toneel scoort beter dan musicals

Het bezoek aan toneel is in 2014 licht gestegen, met 4 procent naar 1,5 miljoen bezoekers, blijkt uit cijfers die de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecteuren gisteren publiceerde. Het aantal toneelvoorstellingen daalde met 2 procent naar 6013, maar dat komt vooral door een daling in afname van voorstellingen van vrije producenten.

Toneel doet het daarmee beter dan andere disciplines. Het bezoek aan cabaret en musicals, in het verleden de kaskrakers voor de podia waarmee ook toneelvoorstellingen konden worden gefinancierd, daalde verder. Het bezoek aan cabaret daalde in 2014 met 2 procent naar 1,8 miljoen bezoekers, aan musicals met 16 procent naar 1,3 miljoen.

Daarmee worden de dalingen voortgezet die zich sinds het begin van de crisis in 2008 hebben ingezet. Het bezoek aan musicals is sindsdien met 55 procent en aan cabaret met 26 procent gedaald. Het bezoek aan toneel is sinds 2008 juist met 6 procent toegenomen.

Lees morgen meer in NRC Handelsblad.