Hoe regel je als bedrijf je eigen Suske en Wiske?

Fans van Suske en Wiske hebben het maar druk: vandaag verschijnt het nieuwe album ‘Sooi en Sientje’ van de Vlaamse striphelden, krap een week nadat het vorige deel ‘Tante Biotica’ uitgebracht werd. Het grote verschil tussen die twee: de eerste is een regulier album, de tweede is een voorlichtingsstrip in opdracht van het Nederlandse Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Stripfiguren duiken wel vaker op in reclame en voorlichting, maar uitgeverij Standaard is in de Benelux uniek in het aantal strips dat ze maken voor bedrijven, overheden en ngo’s: de afgelopen decennia deelden onder andere Sony, Albert Heijn en Goudkuipje zulke strips uit aan hun klanten. Net als pakweg twintig andere bedrijven, zo blijkt uit een inventarisatie van fansite Suske en Wiske op het WWW, op verzoek van NRC Q. Complete avonturen van het duo, van pakweg 40 pagina’s, die voor kleine kinderen nauwelijks te onderscheiden zijn van de ‘normale’ Suske-en-Wiskes. Er komt alleen soms een walkman of wat smeerkaas in voor.

Hoe regel je als bedrijf je eigen Suske en Wiske? “We krijgen erg veel aanvragen voor zo’n ‘infostrip’”, vertelt Ellen Van Schaik, Business Manager Strips bij uitgeverij WPG, waar Standaard bij hoort. “Met de meeste bedrijven en organisaties komen we er niet uit, omdat de financiën een probleem zijn.” Een strip in opdracht is alleen de moeite waard vanaf een oplage van 50.000 exemplaren, rekent ze voor, en dat kost een bedrijf al snel 75.000 tot 100.000 euro.

sonysan
Bovendien moeten bedrijven accepteren dat ze uiteindelijk niet gaan over de inhoud van zo’n infostrip. Van Schaik: “Meestal heeft een klant zelf iets in gedachte, en samen bedenken we dan een onderwerp of een insteek. Maar daarna gaat het uit de handen van de klant, naar het creatieve team. Onze scenarist bepaalt het verhaal, en dat moet wel het ‘Suske-en-Wiske-DNA’ bevatten.” Dat creatieve team kan ook maar één strip per jaar in opdracht maken, ze moeten namelijk ook al vier normale strips per jaar produceren, en alles gebeurt gewoon met potlood en gum.

Waarom zo’n principiële instelling bij zo’n commerciële onderneming? “Voor ons is er geen onderscheid tussen de normale en de reclame-strips”, zegt Van Schaik.

“Ze moeten beide geloofwaardige Suske-en-Wiske-verhalen zijn. De klant koopt vooral een exclusief, eigen verhaal dat niet in de winkel verschijnt. Daar mogen ze mee doen wat ze willen. Van een van de bekendste strips van de Benelux: in Nederland is de merkbekendheid volgens eigen onderzoek 80 procent, in België 90 procent”.

    • Jacco Hupkens