Spiegeltje, spiegeltje van papier

Afgelopen maandag verscheen de eerste aflevering van een nieuw Nederlands modemagazine: Mirror Mirror.

Cover en Rubinstein van Picasso beeld uit besproken blad

De toverspreuk van de boze moeder van Sneeuwwitje, „Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie is de schoonste in het land?”, is de inspiratie voor een nieuw Nederlands glimblad over schoonheid of beauty — want het blad is Engelstalig. Mirror Mirror werd maandag gepresenteerd in het Tassenmuseum Hendrikje in Amsterdam.

De directeur van het museum, Sigrid Ivo, hield een make-uptasje gemaakt van stukjes spiegel omhoog bij de presentatie. „Dit is een tasje uit onze collectie, ontworpen door Georgette Koning, die ik 20 jaar geleden al leerde kennen als tassenontwerpster van de Rietveld Academie. Vandaag presenteert ze hier haar blad Mirror Mirror. Je kunt dus zeggen dat ze van ‘spiegeltje, spiegeltje in aan de hand’ naar ‘spiegeltje, spiegeltje aan de wand’ is gegaan”, zei Ivo.

Eigenzinnig, zo noemde ze Koning, die in dit digitale tijdperk waarin het papieren tijdschrift als achterhaald beschouwd wordt, een blad begint. Zijn er al niet genoeg glimmende bladen over mode? „Mirror Mirror is geen blad over mode”, vertelt Koning. „Het is een blad over beauty. Dat is veel meer dan mode.” Modebladen zijn volgens haar „helemaal verpest” door de commercie: de mode-industrie bepaalt met advertenties en eisen wat er in komt. „Alle creativiteit is er uit verdwenen.”

Koning: „Ik wil achtergronden over schoonheid laten zien die ik mooi en interessant vind – los van het feit of de industrie dat wil. En ik kies voor mooi glimmend papier waarop je foto’s goed kan laten zien – ook al is dat niet hip.”

De nieuwste jurken staan dan ook niet in Mirror Mirror, dat een eerste oplage van 7.500 heeft. Wel achtergrondstukken over iconen uit de beauty-industrie zoals Helena Rubinstein, kunst en make-up en een interview met een vrouw die voor Cartier de wereld afreist om juwelen te zoeken voor nieuwe sieraden. Columniste Sandra Heerma van Voss buigt zich over het Hollywood-schoonheidsideaal, waarbij alle vrouwelijke sterren zich cosmetisch jong houden. Alle sterren? Nee, Helen Mirren (69) doet dat niet, en is tot vreugde van Heerma van Voss tot ‘gezicht van l’Oréal’ gekozen. Voorlopig verschijnt het blad, van 128 pagina’s, twee keer per jaar. Als de magie van de papieren spiegel werkt, wordt het vier keer.