Prince kiest voor digitale flirts

Prince en het uitbrengen van zijn muziek; het blijft een gevoelige kwestie. Met twee albums markeerde hij vorig jaar zijn terugkeer bij zijn oude platenlabel Warner: het conceptuele Art Official Age en het hard rockende Plectrumelectrum met zijn huidige liveband 3RDEYEGIRL. Hij was ‘een slaaf’ van zijn platenmaatschappij, die weigerde hem de controle over zijn oude mastertapes te geven. Dat kwam goed, maar ook tegenover muziek op internet blijft hij argwanend. In juli liet Prince plots al zijn muziek van streamingsites zoals Spotify halen. Tidal, de nieuwe premium-muziekdienst van rapper Jay Z, kreeg om zijn hoge betaling en geluidskwaliteit wel zijn vertrouwen. Prince’ nieuwste album HitNRun Phase One is dan ook voorlopig alleen hier te beluisteren.

De nieuwe plaat is net als de dubbelaar van vorig jaar een samenwerking met de twintiger Joshua A.M. Welton, die getrouwd is met de drumster van 3RDEYEGIRL. Hij schreef mee aan de liedjes en staat vermeld als co-producer. Het mag duidelijk zijn: Prince voelt zich geïnspireerd. Deze verbintenis levert echter een creatieve kijk op die inhoudelijk weinig biedt.

HitNRun is een opvallend kort album van elf liedjes in slechts ruim 37 minuten. De hint naar het verleden bij aanvang in Million $Show is even veelbelovend: een sample van Let’s Go Crazy. Maar daar blijft het bij, want Prince kiest voor moderne, digitaal aangeklede flirts, al snijdt de hitsige funk van Like a Mack nog even de gitaarriffs aan van oude hit Kiss.

Er volgt een onevenwichtig, rommelig partyalbum van een popster die aan de ene kant toont dat hij er nog steeds is, en aan de andere kant op een geforceerde wijze aanhaakt bij heersende muzikale trends als trap. Dat laatste valt natuurlijk aan te moedigen, maar in een mixtuur van bravoure en vindingrijkheid schiet de uitkomst tekort. Het duet met Lianne La Havas had meer verdiend. De vettige electrofunk in X’s Face is aardig, Shut This Down knalt vooral zielloos en een slappe dancefloorfiller als Fallinlove2nite is voornamelijk hopeloos.

    • Amanda Kuyper