Best een dingetje, die eisen aan TravelBird-werknemers

Foto NRC Q

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: Een rondleiding bij TravelBird in Amsterdam.

Wie: Countrymanager Nederland Joos Valster, PR-dame Joyce Joanne Verburg, en recruitment teamleader Renske Spreuwenberg.

Ze zijn knap, hip en niet ouder dan dertig: de TravelBird-werknemers aan de Keizersgracht in Amsterdam. Strenge selectiecommissie? Tsja, ach. “De lelijke mensen zitten in de kelder”, lacht ‘Countrymanager Nederland’ Joos Valster. Grapje. Een opgetrokken wenkbrauw van PR-dame Joyce Joanne Verburg. En weer door. De trappen op van het enorme grachtenpand, met beneden de koffiebar en voor de deur de bedrijfsboot. “Hartstikke leuk voor de klanten.”

Renske en Joos aan de TravelBird-koffie #travelbird

Een foto die is geplaatst door Bo&Caro (@boencaro) op

Flink gegroeid

In drieënhalf jaar tijd is de online reisaanbieder nogal gegroeid: van twintig personeelsleden naar 700. En ze zijn nog steeds op zoek naar nieuwe collega’s. Tijdens het ‘recruitmentuurtje’ bijvoorbeeld, op vrijdagmiddag. De recruitment-dames en heren zitten in een kringetje bij elkaar, opengeklapte MacBooks op schoot. Af en toe kijkt er iemand op naar het grote scherm voorin. Is die online marketeer al gevonden? En de perfecte salesmanager?

“Sales-mensen hebben momenteel een extra hoge prio”, zegt Renske Spreuwenberg, teamleider van de recruitment-club. De dames en heren knikken. Alleen vind je die ideale TravelBird-werknemers niet zomaar. “Ze moeten ambitieus zijn, energiek, en ze moeten inspireren.”

Hoge eisen

Het is wel een dingetje, dat eisenpakket. Even op en neer naar je werk zit er niet in als je hier werkt. Er zijn voetbaltoernooien, tafeltenniswedstrijden en challenges waar je niet aan ontkomt. Wie de recruitment-zoekopdracht het beste uitvoert, wint. Een chocoladepaashaas bijvoorbeeld, of een medaille.

Ook is het de bedoeling dat je bedrijfsslogan zo nu en dan eens in de praktijk brengt. Die is: ‘Inspire everyday’. Verburg en Valster wijzen naar de rozen, op elk bureau één. Cadeautje van oprichter Symen Jansma. “Lief hè.”

En soms een geintje

En je moet tegen een geintje kunnen. Vooral als je op de Duitsland-afdeling werkt en te maken krijgt met de brutale collega’s van de afdeling Nederland. Valster, wijzend op een zwart-rood-gele doek aan de muur: “We jatten hun vlag altijd. Vandaar dat-ie nu zo goed is vastgetapet.”

Maar verder is het natuurlijk gewoon keihard werken voor Valster die leiding geeft aan 68 dames. Die zeer zeker niet in de kelder thuishoren.

    • Bo van Houwelingen & Caroline van Keeken