opinie

    • Hans Beerekamp

RTL Z lijkt de eerste avond op Het Gesprek

Van Liempt Live (RTL Z)

Het bedrijfsleven komt er op de Nederlandse televisie vaak een beetje bekaaid af. Ondernemers zie je zelden in talkshows. De TROS met Tineke Verburg of de KRO met Jort Kelder of Fons de Poel maakte wel eens programma's waarin saaie dames en heren over hun fantastische producten mochten praten, maar populair was het nooit.

Een uitzondering vormde de privézender Het Gesprek (2007-2010), die uitsluitend mensen aan tafel met elkaar liet praten. Daar lieten de eigenaren van de zender, zelf ondernemers, nogal eens collega’s aan het woord.

Hoe sympathiek ook, het initiatief werkte niet. Misschien had dat ook wel een beetje te maken met het feit dat een goed verhaal kunnen debiteren op tv niet ieders natuurlijke talent is.

Gisteren begon de nieuwe zender RTL Z, bedoeld voor ondernemende en hoog opgeleide kijkers, met als vlaggenschip de dagelijkse talkshow Van Liempt Live. In veel opzichten leken de dagen van Het Gesprek weergekeerd: stijve, wat bleke gesprekjes met niet voor de hand liggende gasten aan een tafel. Je wilt er graag het geduld voor opbrengen, maar merkt al snel dat het je grote moeite kost. En ook de kijkcijfers voor de uitsluitend digitaal te bekijken nieuwe aanwinst waren weinig bemoedigend: 17.000 mensen zagen de eerste aflevering met Paul van Liempt, radioveteraan bij BNR.

Bij RTL Z zou het om de inhoud gaan, maar ook dat valt best tegen. In het eerste blok zagen we Bertrand van Ee, geïntroduceerd als „de man die het klimaatbeleid van de heer Obama moet bepalen” naast buitenlandexpert Rob de Wijk en „mevrouw Annique van der Valk van IKEA”. Wat ze daar precies voor functie vervult, werd niet meegedeeld, maar volgens LinkedIn is dat ‘commercial PR responsible’. Een voorlichter dus.

De gasten kregen onder meer de vraag wat ze aan duurzaamheid deden. De prijs voor het origineelste antwoord ging naar De Wijk: hij was zelden thuis, dus gebruikte hij ook weinig energie. Een doordenkertje qua inhoud.

Omdat hij relatief de scherpzinnigste man van de avond was kreeg hij ook nog eens vijf dilemma’s voorgelegd, van het type „geschiedenis of toekomst” en „grenzen open of grenzen dicht.”

Toch was dit panel nog een wonder van intellect in vergelijking met de gasten na de reclame. De heer Rob Baan, „innovatief tuinder” met een hippe rode bril, zei vreemde dingen die niet weersproken werden. Zo stelde hij: „In 1880 werden mensen net zo oud en gingen ze gezonder dood dan vandaag.” Dat lijkt me een nieuwscheck waard.

Het programma werd afgesloten door de heer Aad Ouborg, ondernemer in sport- en reisartikelen die ook „dingen in Thailand” doet. Ter verhoging van de feestvreugde lagen er twee hockeysticks op tafel. Naast hem zat dochter Florentine , die ook in het bedrijf werkt. Dus wilde de heer Van Liempt van de heer Ouborg weten: „Zit het ondernemen in de genen?”

Het is het niveau van een congres met een dagvoorzitter, op z’n best. Ik denk dat we nog wel meer voorlichters aan tafel gaan tegenkomen, voor zover RTL de stekker er al niet heel snel uit trekt.

    • Hans Beerekamp