Hoeveel weet jij van sponsoren in de sport? Doe de quiz

Foto ANP

Tennisser Andy Murray won dit weekend op zijn sloffen de wedstrijden tijdens de US Open. Nou ja, niet écht op zijn sloffen, maar op zijn Adidas schoenen. Weinig bijzonders aan toch?

Behalve dan dat Murray afgelopen winter een vierjarig contract tekende met sportmerk Under Armour, naar verluidt ter waarde van 23 miljoen dollar. Toch kon hij de schoenen van zijn vorige sponsor nog niet helemaal loslaten. Simpelweg omdat Under Armour geen goede tennisschoen heeft, zegt Murray:

“You know, you can’t take risks with those things because if you, you know, have an issue there, get blisters or twist an ankle or whatever, that can cost you. It’s different if it’s a T-shirt or shorts. The shoes and the racquets are obviously extremely important.”

Een sporter of sportteam heeft vaak één hoofdsponsor. Een merk waarvoor het bijvoorbeeld ambassadeur is. Hoeveel weet jij van sponsoren in de sport? Test je kennis:

En zijn er voor Murray nog consequenties?

Geld verdienen met een duur sponsorcontract en dan schoenen van een ander merk dragen. Daar zal Under Armour vast niet blij mee zijn. Maar ze hebben het wel een beetje aan zichzelf te danken: toen het contract met Murray werd afgesloten had Under Armour nog helemaal geen tennisschoen in het assortiment.

Inmiddels reist een team de tennisser overal achterna, met uiteindelijk doel een perfecte schoen voor hem te ontwikkelen. Maar helemaal tevreden was Murray tot nu toe nog niet met de eerste versies. En dus hield hij het bij Adidas. Logisch, vindt het sportmerk:

En totdat de perfecte schoen er is? Murray mag zo lang gewoon zijn Adidas schoenen blijven dragen, zo is de afspraak. Met daarboven een setje kleding van Under Armour, dat wel:

Foto ANP

Foto ANP

    • Marieke ten Katen