En er komen nog meer tentjes bij

In Amsterdam is op 3.766 plekken koffie te krijgen. Maar relatief zijn er meer verkooppunten op andere plaatsen met veel toerisme, zoals de Waddeneilanden.

Wie in de Randstad woont of werkt ontkomt er niet aan: koffietentjes. Plekken met hippe namen, glutenvrije muffins en alleen bijzondere koffie uit Ethiopië op de kaart. In vijf jaar tijd kwamen er in Amsterdam en Rotterdam respectievelijk 36 en 24 zaken bij, een stijging van ruim 40 (Amsterdam) en 68 (Rotterdam) procent. Ook in andere grote steden steeg het aantal ondernemingen dat koffie serveert, blijkt uit cijfers van Datlinq, dat een database bijhoudt van veranderingen in de horeca. Onder de noemer koffiezaak vallen voor Datlinq zaken waar een groot assortiment „koffievarianten” gedronken kan worden (of afgehaald) en waar eventueel ook iets gegeten kan worden. Koffie serveren is in ieder geval de hoofdactiviteit, denk aan bedrijven als Starbucks en Coffee Company. Conceptstores, waar naast kleding/meubels/kunst óók koffie wordt verkocht, zijn dus niet meegerekend.

Joris Prinssen van Koninklijke Horeca Nederland geeft als verklaring voor het stijgend aantal koffiezaken: „Mensen zijn meer buitenshuis gaan afspreken en werken ook vaker buiten de deur dan op kantoor. Koffietentjes zijn toegankelijk, er is wifi, en het bestedingsbedrag is lager dan bij bijvoorbeeld een restaurant.”

Voor deze krant inventariseerde Datlinq (bijna) alle plekken waar je in Nederland koffie kan drinken, dus ook voetbalkantines, benzinestations en andere horecagelegenheden. Amsterdam is in absolute aantallen koploper: op 3.766 plekken is in de hoofdstad koffie te krijgen. Relatief gezien hebben juist de toeristische gebieden elders het grootste aantal koffieverkooppunten (per 1.000 inwoners): de Waddeneilanden, Valkenburg en Gulpen in Limburg, de kust van Zeeland. Dat het aantal koffiezaken stijgt, maakt deel uit van grotere veranderingen in de horeca. Opvallend is dat het aantal cafés juist is gedaald, sinds 2008 daalde met 13 procent tot ruim 11.000 begin dit jaar, aldus het CBS. Uit cijfers van Rabobank blijkt ook dat de gemiddelde bestedingen in cafés steeds verder dalen. De bank signaleert “een verschuiving van de vraag naar andere aanbieders, zoals koffiebars en hotels met loungefunctie”.

    • Annemarie Sterk