UWV wil beter contact WW’ers

Arbeidsbemiddeling zou „ondoordringbare digitale muur” zijn. Foto Robin van Lonkhuijsen / ANP

Het UWV, dat werknemersverzekeringen zoals WW uitvoert, gaat na of zijn medewerkers weer sneller persoonlijk contact met werklozen kunnen leggen. Dat liet UWV-directeur Tof Thissen weten in reactie op een artikel van een werkzoekende journalist in de Volkskrant van zaterdag over zijn ervaringen met het UWV. Hij hekelde „een ondoordringbare digitale muur bij het UWV”, dat hij als „een onpersoonlijk technocratisch bastion” omschreef.

Op arbeidsbemiddeling is sinds fors 2002 bezuinigd. Zij verloopt tegenwoordig voornamelijk digitaal. Voor werklozen jonger dan 50 jaar is pas na vier maanden persoonlijk contact met een UWV-medewerker mogelijk. Thissen, voormalig lid van de Eerste Kamer voor GroenLinks en sinds juni topman van het UWV Werkbedrijf, zei in reactie te inventariseren wat er moet veranderen. Concrete plannen heeft hij nog niet en hij weet ook nog niet waar het benodigde geld voor intensievere begeleiding vandaag te halen. Maandelijks melden zich circa 40.000 nieuwe werkzoekenden aan bij het UWV. (NRC)