Na AH aanhaken bij het succes van Action

Bestuursvoorzitter Action

Voormalig directeur van supermarkt Albert Heijn gaat de snelgroeiende prijsvechter leiden.

Hij werd gezien als kroonprins, als dé opvolger van topman Dick Boer, maar begin dit jaar zat zijn Ahold-avontuur erop. De resultaten van de grootste supermarktketen van Nederland vielen dusdanig tegen, dat bestuursvoorzitter Sander van der Laan (46) moest opstappen. AH zat klem: aan de ene kant groeide Jumbo razendsnel uit tot een geduchte concurrent en aan de andere kant snoepte discounter Lidl omzet van de marktleider af. Wat AH nodig had, zo luidde de verklaring, was „nieuw elan”. Naast Van der Laan verdween ook reclame-icoon Harry Piekema.

Lang heeft Van der Laan, vader van drie tienerzoons, echter niet stilgezeten: in oktober treedt hij in dienst bij Action, de budgetketen uit het West-Friese Zwaagdijk, waar hij op 1 januari de huidige bestuursvoorzitter Ronald van der Mark opvolgt.

Van der Laan, die economie studeerde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en daarna zijn MBA haalde aan Nyenrode, werkte sinds 1998 bij supermarktbedrijf Ahold. Hij was algemeen directeur van Gall & Gall, commercieel directeur bij Albert Heijn en topman van Giant Carlisle (in de VS). Sinds 2011 was Van der Laan bestuursvoorzitter van AH en zat hij in de raad van bestuur van Ahold. Voor hij bij Ahold kwam, werkte Van der Laan vijf jaar bij Unilever. Zijn eerste baan was bij Mölnlycke Tissue.

Doordat klanten de laatste jaren bij AH wegliepen was Van der Laan met name bezig met het beperken van de schade. Maar nu mag hij een bedrijf gaan leiden dat ongebreideld groeit. In 2014 bedroeg de omzet van Action 1,5 miljard euro: 30 procent meer dan het jaar ervoor. De operationele winst groeide met 29 procent tot 165 miljoen euro.

De budgetketen die in 1993 in Nederland is opgericht, telt intussen 570 winkels en ruim 25.000 werknemers in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. In 2014 opende Action 108 nieuwe winkels, dit jaar zullen dat er naar verwachting meer zijn. Vooral buiten Nederland, zei Action-topman Van der Mark eerder in deze krant, want in Nederland is de grote groei eruit. „Hier kannibaliseren nieuwe winkels de bestaande winkels.” In Duitsland moet Action richting de 1.500 winkels kunnen, zei hij, in Frankrijk richting de 1.000. Het is aan Van der Laan om die expansie te begeleiden. Maar, voegt president-commissaris Adrian Bellamy van Action daar in het persbericht aan toe: „Met waardering voor het DNA van de onderneming.”