Leiferkus: ‘U zingt als Boris Christoff! Dat kan niet meer.’

Na een kwartier trekt bariton Gevorg Grigoryan eindelijk zijn jasje uit. Hij heeft begrepen dat er echt moet worden gewerkt in de masterclass die de wereldberoemde bariton Sergei Leiferkus in Den Bosch geeft. De ervaren Grigoryan (1981) bleef maar zingen zoals hij altijd zong en de ontevreden Leiferkus bleef beleefd en voorkomend, maar ook zeer streng. Zo viel tenslotte het kwartje bij de zanger, die de prachtige aria van vorst Gremin uit de derde acte van Tsjaikovski’s opera Jevgeni Onjegin wel degelijk anders en beter moest gaan zingen.

Gistermiddag begon een reeks openbare masterclasses over Russisch operarepertoire, georganiseerd door het Internationaal Vocalisten Concours, dat om het andere jaar de fameuze zangwedstrijd laat plaatsvinden in Den Bosch. Tot en met vrijdag krijgen 22 zangers persoonlijk en gezamenlijk les van drie wereldberoemde Russische zangers: sopraan Elena Vassilieva, mezzo Larissa Djadkova en bariton Sergei Leiferkus. Zaterdag wordt het evenement afgesloten in De Nationale Opera. Grigoryan voldeed niet in de ware Russische zangstijl, Leiferkus wilde meer diepte en donkerte in zijn stem, meer intensiteit en resonantie. „Zoals u zingt, dat is de oude Bolsjoistijl, knauwen op elke noot, zoals Boris Christoff deed. Dat doen we niet langer, we veranderen niet meer binnen één noot de expressie. Dit is een van de bijzonderste Russische aria’s, je moet álles geven, want als Gremin zing je verder niets. Nicolai Ghiaurov zei: ‘Voor deze rol word ik evenveel betaald als voor al dat zingen in Don Carlo’.’’ Uiteindelijk produceerde Grigoryan iets meer Russisch pathos.