Jerusalem Quartet statig in Beethoven

In Beethovens revolutionaire late strijkkwartetten is meer interesse dan in zijn eerste werken in dat genre, de zes in 1800 voltooide, nog aan Haydn en Mozart verwante kwartetten Opus 18. Met een nieuwe dubbel-cd brengt het Jerusalem Quartet deze Beethovens onder de aandacht. De balans tussen samenspel en individuele expressie is indrukwekkend, en het openingsdeel van het Derde strijkkwartet lijkt dankzij eerste violist Alexander Pavlovsky haast programmamuziek, met kwinkelerende vogeltjes en al. Jammer is dat het kwartet zich soms bezondigt aan vrijetijdstempi. Het is allemaal net iets minder kruidig en wat statiger dan we van het Jerusalem Quartet gewend zijn. De langzame introductie tot het slot van het Zesde strijkkwartet, La Malinconia (melancholie), is wel weer bijzonder overtuigend. Juist in de meest vernieuwende maten van de cyclus (rauwe dissonanten, gekmakende dynamische wensen van de componist) is hun klank bovenaards.

    • Merlijn Kerkhof