Deze talkshow maakt RTL Z anders

Het dagelijkse interviewprogramma Van Liempt Live wordt vanavond voor het eerst uitgezonden op het nieuwe RTL Z.

Paul van Liempt (links) wordt met zijn dagelijkse talkshowVan Liempt Live het gezicht van de nieuwe zakenzender RTL Z. Foto RTL

Presentator Paul van Liempt staat abrupt stil op de hoek van de redactie van zijn talkshow Van Liempt Live, vanavond voor het eerst op RTL Z. „Als je hier even stopt”, vraagt hij vriendelijk. Op de muur, nu net niet zichtbaar, hangt een vel papier met namen van talkshowgasten. Die moeten strikt geheim blijven. Het witte papier reflecteert vaag in het raam aan de overkant.

Het is dan nog een week voordat Van Liempt Live voor het eerst wordt uitgezonden op de nieuwe nieuwszender RTL Z. „Er wordt onder hoogspanning gewerkt”, had de woordvoerder vlak voor het interview gezegd. Maar Van Liempt (53), blauw colbert en grote bruine bril, neemt de uitgebreid de tijd. Hij is energiek, maakt allesbehalve een gestreste indruk.

Ja, Van Liempt Live wordt een talkshow met een tafel en met gasten. Maar Van Liempt gaat iets maken wat er nog niet is, daar is hij van overtuigd. Niet de waan van de dag, maar daarachter. Niet voor een groot en breed publiek, maar hoger opgeleide ondernemende mensen. Niet de geijkte gasten, maar nieuwe gezichten. „Wetenschappers, ondernemers, kunstenaars, hoogleraren, soms politici.”

En lange interviews, die hij ook in zijn ochtendshow op BNR Nieuwsradio maakte. Met lang bedoelt Van Liempt langer dan een kwartier, „dat is lang voor televisie”. „Zeg me maar waar je dat nu ziet. Ja, misschien bij Zomergasten. Maar dat is een ander uiterste en alleen in de zomer.”

Met gasten zonder tv-ervaring neemt hij een risico. Het is lastig te voorspellen hoe iemand op de camera zal reageren. „Ik denk dat er daardoor ook wel dingen mis zullen gaan”, zegt hij. „Nou en.” Daarna, ironisch: „Dat kan een extra reden zijn om te kijken.” De manier waarop we dit programma maken, past bij onze doelgroep, vult eindredacteur Elianne Kuepers aan. „Ondernemende mensen begrijpen dat je risico moet nemen als je vooruit wilt.”

Kijkcijferkanon

Hij is geen kijkcijferkanon, zei Van Liempt eerder op de perspresentatie van RTL Z. Als hij begint met veertig- tot vijftigduizend kijkers, is hij tevreden. RTL beloofde hem bovendien tijd om te ontwikkelen. „Als het na drie maanden nog niet helemaal staat, betekent dat niet dat het programma gelijk van de zender wordt gehaald.”

Hoe gaat RTL dan geld verdienen met RTL Z? Er worden onder meer gesponsorde programma’s uitgezonden op de nieuwe zender. Maar niet de talkshow van Van Liempt. „Er wordt geen borderknoopje door een sponsor betaald.” Hij valt onder het redactiestatuut van RTL Nieuws. Nieuwspresentatoren mogen geen gesponsorde programma’s presenteren.

Van Liempt gaat doen wat veel anderen willen, maar zelf had hij nooit aan een eigen talkshow op tv gedacht. Sterker, hij heeft ook helemaal niet zoveel ervaring met tv. Acht jaar presenteerde hij een radioshow op BNR. Daar zat hij prima op zijn plek, zegt hij. Daarvoor schreef hij voor Vrij Nederland en Het Parool.

„Waarom willen jullie niet een jonger iemand”, reageerde Van Liempt toen RTL hem vroeg. Maar ze wilden hem, omdat hij „van ieder gesprek een boeiend interview weet te maken”, aldus zenderdirecteur Marco Louwerens. Van Liempt: „Ze hadden echt goed naar me geluisterd. Niet toevallig ’s ochtends in de auto op weg naar werk.”

Repeteren, vaak repeteren

Iets meer dan een maand loopt hij nu rond op de RTL-redactie. En zit Van Liempt al wekenlang drie à vier keer per week in de studio bij RTL om te repeteren. Om te leren in welke camera’s hij moet kijken, welke houding hij moet aannemen. Zenuwtrekken heeft hij nog niet ontdekt. „Behalve dan dat ik soms tijdens het presenteren niet meer met mijn ogen knipper.”

Voor de nieuwe talkshow is een redactie van vijftien mensen samengesteld, op het hoekje van de redactie van RTL Nieuws. „Een groot deel” is nieuw aangenomen. Maar we zijn geen klein clubje dat uit het niets begint, benadrukt Kuepers. „We weten hier goed hoe we talkshows moeten maken. Dat durf ik wel te zeggen na RTL Late Night.” Boven de redactie is de studio, waar Van Liempt vanaf vandaag elke avond te vinden is. Na de laatste nieuwsuitzending, wordt het journaaldecor aan de kant geschoven en komt de tafel van Van Liempt daarvoor in de plaats.

Over zeven dagen „springt Paul op een trein”, zegt eindredacteur Kuepers. „Die trein raast een jaar lang door, tot de volgende zomer.” Maar van Liempt weet waar hij aan begint. Voor de ochtendshow die hij presenteerde, moest hij elke dag vroeg zijn bed uit. Hij is een avondmens, zegt hij zelf.

Door de radio leerde hij al hoe belangrijk discipline is. Hij ging meer sporten, stopte met drinken. „Een keer had ik twee biertjes op, voordat ik moest presenteren. Toen ik de volgende dag minder scherp was dacht ik dat het daardoor kwam.” Tegen het hoge tempo ziet hij niet op. Juist dan leer je snel, vindt hij. Gewoon gelijk door. „Moet je ’ns kijken hoeveel afleveringen we al voor Kerst zullen hebben opgenomen.”

Het papier met talkshowgasten dat op de redactie hangt, is nu de „life line”, zegt Kuepers. Maar dat papier mogen we dus onder geen beding zien, ook als we beloven de namen niet op te schrijven. Een journalist moet je niet in de verleiding brengen, vindt Van Liempt.