Zo verdien je geld met foodbloggen

Beeld Uit Pauline's Keuken

Ze zouden je buurmeisje kunnen zijn: ze koken niet te moeilijk en eten gewoon pizza. Adverteerders zijn dol op foodbloggers. Maak kennis met drie belangrijke spelers.

Uit Pauline’s Keuken

Eind 2012 had Pauline Weuring (34) 1.000 bezoekers per dag. Toen ging ze zich verdiepen in zoekmachinemarketing en werden het er 8.000. Ze leerde om niet ‘zonnig broodje’ in de kop zetten, maar bruschetta’s met gemarineerde aardbeien, want mensen zoeken op ingrediënten. Sinds ze samenwerkt met een mediabureau heeft ze 500.000 bezoekers per maand, met 4 miljoen pageviews. En nu krijgt ze elke dag pakketten van voedingsmiddelenfabrikanten thuisbezorgd. Bij de voordeur staat een kist voor als ze er even niet is. Die heeft haar vriend voor haar gemaakt.

Pauline: “Gisteren was het pure chocolade van Lovechock, maar het kunnen ook doperwten van Hak zijn, of een kist appels van een teler – helemaal leuk.” Ze krijgt de ene na de andere uitnodiging voor culinaire reizen en andere events.

“Als ik wil, zit ik vandaag in Kenia, morgen in Milaan en volgende week in Denemarken.”

Allemaal in ruil voor positieve aandacht voor stevia-zoetstof, voor Nespresso-koffie, voor Lurpak-boter. Soms gaat ze erop in, meestal niet. Ze zou geen tijd meer overhouden om te koken en te bloggen. “En dat is mijn passie.”

Hoe verklaart ze haar succes? Pauline: “De recepten die ik deel zijn gezond, lekker en niet moeilijk. Dat is de kracht van mijn blog.” Zus en collega Annika (29): “Laagdrempelig koken zonder toeters en bellen.” Ze weet dat ze macht heeft, maar zo voelt het niet, zegt ze.

“Ik deel alleen dingen waar ik zelf achter sta. Ik kook nooit uit pakjes en zakjes, alleen de wok paste van Conimex gebruik ik wel, want die is vrij van E-nummers.”

Op haar blog staat een recensie van de wok paste, met foto’s van het zakje, gesponsord door Conimex. “Maar ik zal nooit zeggen: bak deze cake met Dr. Oetker, want Dr. Oetker gebruik ik niet.”

Mediabureau Adfactor

Het mediabureau waar Pauline mee samenwerkt heet Adfactor, Wouter van der Kamp is er salesdirector. Hij brengt foodbloggers en adverteerders bij elkaar en helpt campagnes te bedenken. “We zijn vier jaar geleden begonnen met foodbloggers, als eerste in Nederland”, zegt hij. “We zien de markt voor online adverteren alleen maar groeien.” Een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar, preciezer wil hij niet zijn.

Adfactor heeft 26 mensen in dienst, ze werken voor de grote voedingsmiddelenproducenten en de grote supermarktketens. “Wat foodbloggers zo aantrekkelijk maakt”, zegt hij “is dat ze een fanbase van trouwe liefhebbers hebben die koken wat hun influencer ze voorschotelt. Hun kracht is dat ze zo persoonlijk zijn. Dat is het verschil met Allerhande en Smulweb.” Worden die minder populair?

“Nee, de foodbloggers komen erbij. We zien dat ze nu ook op andere kanalen als YouTube en Instagram bereik opbouwen, waardoor ze nog groter worden.”

Gewoon wat een studentje ’s avonds eet

Leonie ter Veld (25) van gewoonwateenstudentjesavondseet.blogspot.com komt uit Drenthe, deed een hbo-opleiding interactieve media. “Oh my god”, zegt ze als ze vertelt hoe haar blog in de zomer van 2013 opeens viral ging. Ze had wat dingen gedaan voor LINDA – “hele chille exposure” – en op een vrijdagavond ging ze opeens van 1.600 likes op Facebook naar 18.000.

“Ik had niets speciaals gedaan, dat is het gekke.”

HUP HOLLAND HUP LAAT DE LEEUW NIET IN Z’N HEMPJE STAAN! #gewoonwateenstudentjesavondseet link in bio Een foto die is geplaatst door Leonie ter Veld (@lterveld) op

Ze heeft nu maandelijks 100.000 bezoekers. Dan is er nog haar kookboek, Gewoon wat een studentje ’s avonds eet. Ze droomt van een eigen televisieprogramma.

“Ik ben groot geworden omdat ik in de keuken ook maar wat aanklungel. Mislukte gerechten doen het altijd goed. En ik loop niet te faken. Geen superfoods en dat soort ongein. Daar ben ik veel te nuchter voor.”

Haar keukenkast staat vol spullen van Calvé en Knorr en Maggi en Honig, gratis thuisbezorgd. Ze heeft zo veel chocoladerepen van Verkade in huis dat ze niet weet hoe ze ze ooit nog op moet krijgen. En dan de Oreo’s! Elk recept dat ze daarmee maakt, al is het met havermout, wordt gegarandeerd een hit.