Een outlet in je stad, die is er niet zomaar

foto Provast

De Holland Outlet Mall. Het nog te bouwen winkelcentrum - dat eruitziet als een futuristische waterdruppel - moet per jaar zo’n 3 miljoen extra bezoekers naar Zoetermeer trekken. Maar de komst van het outletcentrum zorgt al jaren voor onrust.

Aanvankelijk zou het winkelcomplex worden gebouwd in een weiland langs de snelweg op de grens van Zoetermeer en Bleiswijk (gemeente Lansingerland); 20.000 vierkante meter met merkkleding tegen dumpprijzen. Maar winkeliers in Rotterdam, Den Haag, Zoetermeer en Lansingerland vreesden omzetverlies en gingen met brancheorganisaties Detailhandel Nederland en CBW-Mitex (nu: InRetail) de strijd aan.

Nederland telt op dit moment drie outletcentra:

Uiteindelijk ging het hele plan niet door – een nipte meerderheid van de Provinciale Staten van Zuid-Holland stemde in december 2012 tegen. Hun redenering: waarom zou je tienduizenden vierkante meters winkelruimte aanleggen als er in de omliggende gemeenten door de economische crisis en de opkomst van online winkelen al veel winkelpanden leegstaan?

Nieuwe plannen

Ondanks die grote verdeeldheid zijn er nu opnieuw plannen voor een outletcentrum in Zoetermeer. Daarin komt het winkelcomplex een stuk dichter bij de binnenstad. De Holland Outlet Mall van circa 30.000 vierkante meter zou op de plek moeten komen van het huidige ‘Woonhart’, de woonboulevard. Die telt circa 23.000 vierkante meter.

Projectontwikkelaar Provast heeft het plan voor de outlet opgesteld met de huidige eigenaren van het Woonhart, een groep particulieren. “De markt voor woonboulevards is veel te groot”, licht Hans de Jong, directeur bij Provast, toe. Hij ziet potentie in een outlet, waar behalve kleding ook sport- en kookartikelen verkocht kunnen worden. En dat is niet alleen goed voor de winkels in de outlet, stelt hij.

“De outlet ligt heel dichtbij het Stadshart, dus wij zien mogelijkheden om in totaal meer bezoekers naar Zoetermeer te trekken.”

Wethouder Marc Rosier (Stedelijke Ontwikkeling, VVD) van Zoetermeer is enthousiast over het plan voor de outlet, die volgens hem “à la Roermond” zal worden. Dat “zo’n grote partij” als Provast, tevens de projectontwikkelaar die de Markthal in Rotterdam heeft ontwikkeld, achter de plannen zit, geeft de gemeente “vertrouwen”, aldus Rosier.

Winkeliers zijn niet blij

Meer winkeloppervlak in een tijd waarin de detailhandel na zware jaren nét weer een beetje opkrabbelt – veel winkeliers in Zoetermeer hebben daar grote moeite mee. De klant kan zijn geld maar één keer uitgeven, zeggen ze. Wethouder Rosier wuift dat bezwaar weg.

“Er zal vast wel iets van concurrentie ontstaan, maar we gaan echt niet iets bouwen wat ten koste gaat van wat we hier in het Stadshart doen.”

Wat de winkeliers bezighoudt is de vraag hoe oud de collecties zijn die het outletcentrum gaat verkopen. Een jaar? Of drie maanden? In dat geval zijn de gewone winkels de pineut, zeggen ze. Waarom zou een klant het volle pond betalen als het artikel over drie maanden voor 30 tot 70 procent korting bij de outlet hangt?

De ondernemers in de verderop gelegen Dorpsstraat hebben verrassend genoeg een heel ander bezwaar: ze hadden de Holland Outlet Mall liever dichterbij gehad. Zeg: tussen het Stadshart en de Dorpsstraat in. Want dan heeft de Dorpsstraat er tenminste ook baat bij dat er meer mensen naar Zoetermeer komen, zegt voorzitter Lon Oosterbroek van de winkeliersvereniging. “Waarom is de outlet in Roermond zo succesvol? Omdat die pal tegen het historische centrum aangeplakt ligt.”

Ook Eef van der List, projectontwikkelaar en eigenaar van meerdere winkelpanden in de Dorpsstraat, heeft twijfels bij de huidige plannen.

“De outlet in Roermond is heel gezellig. Een beetje Disney-achtig. Ik kan me niet voorstellen – en dan druk ik me nog netjes uit – dat wij die sfeer hier in Zoetermeer ook kunnen realiseren.”

Financiering?

De plannen voor de Holland Outlet Mall vergen nog wel “vele tientallen miljoenen euro’s” aan investeringen, zegt Hans de Jong van projectontwikkelaar Provast. Daarvoor zijn externe beleggers nodig. “Wij zijn in gesprek met internationale beleggers.” Ook de benodigde vergunningen moeten nog aangevraagd worden. De Jong:

“Dit soort trajecten duurt helaas vaak langer dan je zou willen. Als het allemaal meezit, kunnen we begin 2017 beginnen met bouwen en dan is de opening in de tweede helft van 2018.”