Knuffelschoen & mantelpak

Laarzen gaan richting lies en de boezem is bedekt.

Elf trends voor het najaar.

Valentino Foto’s Team Peter Stigter

Soms lijkt het alsof mode bijzaak is geworden in de modewereld. De meeste grote modemerken zijn onderdeel van beursgenoteerde bedrijven, voor wie steeds meer winst maken het belangrijkste doel is, en dat gaat beter met tassen dan met jurken. Shows zijn vooral ter promotie van de merknaam, zichtbaarheid op sociale media is daarbij cruciaal. En alles staat in dienst van die sociale media: decors, kleding (grote dessins en kleur doen het goed op telefoons), zelfs de keuze van modellen – hoe meer volgers ze hebben op Instagram, hoe beter. En het publiek doet er aan mee: wie op Twitter of Instagram een paar modeprofessionals volgt, ziet tijdens de modeweken steeds dezelfde beelden voorbijkomen. De tijden dat rond de shows een sfeer van geheimzinnigheid hing, en liefhebbers met spanning wachtten tot de nieuwe collecties in de winkel kwamen, liggen ver achter ons.

Maar toch. Ontwerpers doen hun werk nog steeds met liefde. En het feit dat zoveel van hen op hetzelfde moment met vergelijkbare ideeën komen, geeft aan dat trends nog altijd, zoals dat heet ‘in de lucht hangen’ en dus een weerslag zijn van wat leeft in de maatschappij. Als je de catwalkmode voor dit najaar zou moeten samenvatten zou het zijn: opvallende, veelal romantische, soms zelfs een tikje excentrieke stukken van mooie stoffen, die in het echt (nog) mooier zijn dan op een scherm. Hoe omstreden ook, het vele gebruik van bont zou je eveneens kunnen zien als een pleidooi voor tactiele, in plaats van digitale mode. Die tactiele mode hoeft overigens niet per se gloednieuw te zijn. De eerste vrouwencollectie van Alessandro Michele, de gloednieuwe hoofdontwerper van Gucci, zit vol jassen en jurken die je ook zou kunnen vinden in een goede tweedehandswinkel.

    • Milou van Rossum
    • Tekst