Drie tips om je online imago hoog te houden

foto Jorien de Waard

Iedereen recenseert iedereen. Op apps en sites als Uber, Airbnb, en Tripadvisor beoordelen talloze mensen elkaar. Ook komen er steeds meer sites waarop artsen, leraren en werkgevers worden gerecenseerd.

“Het is allang niet meer zo dat je je niet druk hoeft te maken over je online reputatie als je toch geen rare dingen op Facebook of Twitter zet”, zegt Michael Fertik. De Amerikaan schreef eerder dit jaar de bestseller The Reputation Economy.

“Het domste wat je kunt doen is denken dat het jouw beroep niet raakt.”

Drie tips om je online imago hoog te houden.

1. Vraag om véél en zinvolle feedback

Restaurantmaaltijden zijn makkelijker te beoordelen dan complex werk met veel langetermijngevolgen. Het effect van een doktersbehandeling is soms pas na jaren goed te beoordelen, net als het resultaat van een docent. De kans op slechte, ongeïnformeerde beoordelingen op basis van de verkeerde criteria neemt toe naarmate het werk complexer is.

Vaak is dat een argument van een beroepsgroep om tegen dit soort beoordelingsmechanismen te zijn, maar het is zeer de vraag of dat helpt: die online beoordelingen en -recensies komen er namelijk hoe dan ook, bijvoorbeeld via sociale media.

Fertik:

“Je kunt ook gewoon vragen aan je klanten om je te beoordelen op criteria die daadwerkelijk belangrijk zijn. Als je daarover duidelijk bent, zullen minder mensen je beoordelen op of de plant in wachtkamer mooi was, en meer op of de knie-operatie goed verliep.”

Ook helpt het om véél online-feedback te vragen, om eventuele verkeerde beoordelingen minder zwaar te laten wegen.

2. Voor wat hoort wat

Er is een interessant verschil tussen websites waarop klanten en afnemers elkáár beoordelen, en websites waarom die recensies maar één kant op gaan. Neem het verschil tussen TripAdvisor, waar gasten de horeca-gelegenheden beoordelen, en Airbnb, waar gasten en aanbieders na het verblijf een wederzijdse recensie geven.

Een onderzoek van Boston University eerder dit jaar toonde aan dat locaties die zowel op TripAdvisor als Airbnb staan, 14 procent hogere beoordelingen kregen op Airbnb. De verklaring? Mensen gaan elkaar positiever beoordelen in de hoop dat zij daar zelf een gunstige recensie voor terug krijgen.

Van dit verschijnsel kun je zelf gebruik maken. Je kunt er bijvoorbeeld slim voor zorgen dat je klanten, gasten, opdrachtgevers je juist via sites met wederzijdse beoordelingen vinden. Dat zorgt er waarschijnlijk voor dat jouw beoordelingen net wat hoger uitvallen dan als je het via een site doet met eenrichtings-recensies.

3. En een neprecensie, doe dat nou niet

Neprecensies kunnen een groot probleem zijn. Hoewel veel sites algoritmes hebben om ze te herkennen, en rapporteer-knoppen hebben, zijn ze nooit helemaal te voorkomen.

Fertik:

“Je moet jezelf nooit laten verleiden tot het doen van neprecensies van je concurrenten, of juist positieve over jezelf. Ten eerste omdat het gewoon slecht karma is. Ten tweede omdat het misschien wel herleidbaar is tot jezelf, en dan gaat het ten koste van je eigen reputatie.”

En wat als je toch een neprecensie om de oren krijgt? Ook dan is volume weer het toverwoord, volgens Fertik: hoe meer echte recensies hoe minder zwaar de neppe wegen.

    • Wouter van Noort