Wie krijgt dat plekje om je pols?

De Europese elektronicabranche zit weer in de lift, dankzij economisch herstel en gezonde gadgets.

Journalisten verdringen zich voor de Sony-stand met de nieuwe Xperia-telefoon, op de gadgetbeurs IFA in Berlijn die vandaag opengaat. Foto Rainer Jensen / EPA

„Ze dachten dat we al dood waren”. Zo verwoordt Corinne Vigreux, verantwoordelijk voor de consumentendivisie van TomTom, de reacties op de omzetdaling die het navigatiebedrijf tijdens de financiële crisis van de afgelopen jaren trof. „Die crisis was bruut en veel mensen hadden ons al afgeschreven. Autonavigatie zou helemaal door smartphones worden overgenomen. Maar we zijn blijven investeren in nieuwe producten – we groeien weer.”

Vigreux is net klaar met haar persconferentie in Berlijn. TomTom is afgereisd naar de IFA, Europa’s belangrijkste elektronicashow, om een nieuw sporthorloge te presenteren. Spark heet ie: voor fitnessliefhebbers die hun presentaties en hartslag willen meten en tegelijkertijd muziek willen luisteren zonder dat ze een smartphone hoeven mee te zeulen.

De Spark concurreert met smartwatches met fitnessfuncties (zoals de Apple Watch) en fitnessbandjes van Amerikaanse producenten. Ook andere fabrikanten, zoals Motorola en Samsung, tonen op IFA nieuwe horloges. Sony pakt het iets anders aan: een slim horlogebandje dat aan de achterkant van een normaal horloge is te klikken.

„Voor al die smartwatches heb je nog altijd een telefoon nodig”, zegt Vigreux. „Wij bouwden een stand alone-apparaat.” Heel iets anders, vindt ze, ook al zijn het allemaal gadgets die concurreren om dat ene plekje om je pols.

Prijzen stijgen weer  

Vorig jaar verkocht TomTom een half miljoen sporthorloges, afgelopen voorjaar kwam er een nieuw apparaat bij, de actiecamera Bandit. GoPro is verreweg het bestverkopende merk in deze sector. De actiecamera’s zijn een van de snelst groeiende gadgetcategorieën in Europa, becijferde onderzoeksbureau GfK.

Volgens GfK stijgt ook de vraag naar andere consumentenelektronica in Europa: tablets, smartphones met 4G-internet en met name draadloze speakers en koptelefoons doen het goed. De vraag naar nieuwe tv’s neemt nog altijd af. Daar staat tegenover dat er dit jaar volgens GfK (wereldwijd) meer dan 51 miljoen smartwatches en fitnessbandjes verkocht zullen worden – een verdubbeling ten opzichte van 2014.

Volgens Corinne Vigreux trekt ook de vraag naar navigatiekastjes – TomToms grootste bron van inkomsten – weer aan in Europa. Ook de prijsdalingen van deze kastjes zijn gestopt. TomTom levert ‘gratis’ verkeersdiensten, flitserinfo en kaartupdates. Het abonnementsmodel van deze diensten is losgelaten, in ruil voor een iets hogere aanschafprijs.

TomTom profiteert van het economisch herstel in Europa. Vigreux: „We zien in alle Noord-Europese landen de markt aantrekken en in Spanje en Italië krimpt de vraag nog wel, maar veel minder snel. Alleen Frankrijk blijft achter. Daar is het consumentenvertrouwen nog laag.”

TomTom hoopt met de sportgadgets nieuwe markten te veroveren. Vigreux: we hebben nu nieuwe kantoren in Zuid-Korea en Japan geopend. Dat zijn moeilijke landen om een navigatieproduct op de markt te brengen. Wellicht dat we met een horloge eerst wat naamsbekendheid kunnen opbouwen en zo de weg vrijmaken voor navigatie.”

In de VS kampt TomTom met meer concurrentie van fitnessgadgets en smartwatches. Ook daar is TomTom niet zo bekend als in Europa. Wellicht dat samenwerking met een bekend sportmerk helpt om fitnessliefhebbers te overtuigen van de Spark.

TomTom maakte ooit een sporthorloge samen met Nike maar dat project eindigde omdat Nike helemaal stopte met fitnessgadgets. Vigreux: „Consumentenelektronica maken is een vak op zich. Het is niet makkelijk om een hele productieketen op te zetten. Wij beheersen dat kunstje.”

Hartkwaal

TomTom maakt een horloge voor sportievelingen. Philips een horloge voor patiënten. Pieter Nota, die de personal health-tak van het bedrijf leidt, spreekt het publiek op de IFA opbeurend toe:  „Weet je dat een op de drie mensen in deze zaal afstevent op een hartkwaal?” We help you to squeeze every drop out of life, aldus de promotievideo. Philips richt zich op gezondheidsgadgets en ontwierp onder meer een ‘medisch horloge’, een slimme weegschaal en een bloeddrukmeter.

Deze gadgets – in feite sensoren – houden  hartpatiënten en diabetici in de gaten via een personal health program dat gekoppeld is aan artsen en ziekenhuizen. Het gaat Philips om deze medische dienst, de elektronica lijkt eigenlijk bijzaak.

Daarnaast presenteert Philips nieuwe  verzorgingsartikelen en huishoudelijke apparatuur die op het thema gezondheid zijn afgestemd – multicookers en luchtreinigers. Een nieuw ‘smart’ scheerapparaat dat je leert scheren via een app lijkt een brug te ver: meer gimmick dan praktisch.

Het merendeel van Philips’ consumentenelektronica is afgestoten. Gibson en TP Vision tonen in Berlijn de tv’s en audioproducten die zij onder het Philipsmerk produceren.

Veel draadloze luidsprekers, koptelefoons en als topstuk een televisie die aan de achterzijde hallucinerende sfeerbeelden projecteert: een uitvergrote versie van de gloedvolle Philips’ Ambilight-tv. Er klinkt een ‘wow!’ in de zaal – maar het kan zijn dat die van goed geregisseerde Philips-werknemers afkomstig is.

    • Marc Hijink