Smartwatches moeten TomTom en Philips laten groeien

Foto TomTom

De Europese elektronicabranche zit weer in de lift, dankzij economisch herstel en nieuwe gadgets. Wat doen Nederlandse bedrijven als TomTom en Philips? Een verslag vanaf de IFA, Europa’s belangrijkste elektronicashow.

TomTom maakt een sporthorloge…

De Spark heet ie: voor fitnessliefhebbers die hun presentaties willen meten en tegelijkertijd muziek willen luisteren, zonder een smartphone mee te zeulen. De Spark concurreert met smartwatches met fitnessfuncties (zoals de Apple Watch) en fitnessbandjes van Amerikaanse producenten.

Vorig jaar verkocht TomTom een half miljoen van die horloges, afgelopen voorjaar kwam er een nieuw apparaat bij, de Bandit-actiecamera. Deze Bandit moet zich nog gaan bewijzen, want GoPro is verreweg het bestverkopende merk in deze sector. Wel zijn de actiecamera’s de snelst stijgende gadgetcategorie in Europa, becijferde onderzoeksbureau GfK.

Vigreux is niet alleen optimistisch over de nieuwe producten. De vraag naar navigatiekastjes – TomToms grootste bron van inkomsten – kromp jarenlang en stabiliseert nu in Europa. Ook de prijsdalingen zijn gestopt. TomTom levert ‘gratis’ verkeersdiensten, flitserinfo en kaartupdates. Het abonnementsmodel van deze diensten is losgelaten, in ruil voor een iets hogere aanschafprijs. Voor consumenten een reden om hun huidige kastjes eens te upgraden.

TomTom veert op, mede dankzij het economisch herstel in Europa. Het hoopt met de sportgadgets nieuwe markten te veroveren. Corinne Vigreux, verantwoordelijk voor de consumentendivisie van het bedrijf:

“We hebben nu nieuwe kantoren in Zuid-Korea en Japan geopend. Dat zijn moeilijke landen om een navigatieproduct op de markt te brengen. Wellicht dat we met een horloge eerst wat naamsbekendheid op kunnen bouwen en zo de weg vrij maken voor nagivatie.”

In de VS kampt TomTom met meer concurrentie van fitnessgadgets en smartwatches. Ook daar heeft TomTom niet de bekendheid die het in Europa wel geniet. Wellicht dat een samenwerking met een bekend sportmerk helpt om Amerikaanse fitnessliefhebbers te overtuigen van de Spark. TomTom maakte ooit een horloge samen met Nike, maar die samenwerking eindigde omdat Nike helemaal stopte met fitnessgadgets.

…en Philips een medisch horloge

TomTom maakt een horloge voor sportievelingen. Philips een horloge voor patiënten. Pieter Nota, die Philips’ medische divisie leidt, spreekt het publiek op IFA opbeurend toe:

“Weet je dat een op de drie mensen in deze zaal afstevent op een hartkwaal?”

We help you to squeeze every drop out of life, aldus de promotievideo. Oftewel, Philips wil het optimale uit je leven te halen en ontwierp onder meer een ‘medisch horloge’ en een slimme weegschaal. Deze gadgets – in feite sensoren – houden hartpatiënten en diabetici in de gaten via een personal health program dat gekoppeld aan artsen en ziekenhuizen. Het gaat Philips om deze medische dienst, de elektronica is eigenlijk bijzaak.

Daarnaast presenteert Philips nieuwe verzorgingsartikelen en huishoudelijke apparatuur die op het thema gezondheid zijn afgestemd – multicookers en luchtreinigers. Een nieuw ‘smart’ scheerapparaat met internetverbinding lijkt echter een brug te ver: meer gimmick dan praktisch.

Het merendeel van Philips’ consumentenelektronica is de afgelopen jaren afgestoten: Gibson en TP Vision tonen in Berlijn de tv’s en audioproducten die zij onder het Philips-merk produceren. Veel draadloze luidsprekers, koptelefoons en als topstuk een televisie die aan de achterzijde hallucinerende sfeerbeelden projecteert: een uitvergrote versie van gloedvolle Philips’ Ambilight-tv.

Lees ook:De ‘cool factor’ van Gibson gaat Philips uit de brand helpen
    • Marc Hijink