Met de bus door Europa reizen? Dan ben je niet per se een loser

foto iStock

Het gaat goed met de langeafstandsbus. In Duitsland fuseerden begin dit jaar de twee grootste vervoerders. Met ruim zevenhonderd bussen heeft de combinatie Meinfernbus Flixbus zo’n 75 procent van de Duitse markt in handen, volgens de Frankfurter Allgemeine Zeitung. Flixbus wil het netwerk verder uitbreiden. Zo wordt het aantal ritten naar Groningen, Amsterdam en Den Haag opgeschroefd.

Ook in Frankrijk groeit het langeafstandsvervoer. Deze maand laat de Franse overheid het monopolie op binnenlands vervoer los. Franse vervoersmaatschappijen - maar ook buitenlandse willen daarvan profiteren.

Wat is Citybus?

Vergeleken met zijn buitenlandse rivalen is het Nederlandse Citybusexpress bescheiden. De maatschappij werd in mei opgericht en rijdt tweemaal per maand naar de Duitse hoofdstad en terug. Dat deert de vloot van Flixbus dus niet. “We zijn zelfs geen luis in de pels”, zegt oprichter Reínier Prijten.
Maar dat moet komende jaren veranderen. Prijten, die in de bus ook de steward is:

“We willen een dominante plaats verwerven in het Europese busverkeer. Wie met een bus reist, voelt zich een loser. En dat moet veranderen.”

Vervoersmaatschappijen hebben volgens Prijten een slechte reputatie opgebouwd, waardoor alleen nog de flexibele jongere met weinig geld met de bus op vakantie gaat. Jarenlang zijn passagiers na een lange rit, in vervuilde bussen bestuurd door slechte chauffeurs, eerder uitgeput dan uitgerust op hun bestemming afgezet. Prijten: “Welke veertiger reist met de bus?”

Een rondgang in de bus van deze ochtend leert dat voor passagiers, overwegend studenten, de lage prijs allesbepalend is. “Als ik comfort en snelheid wilde, had ik de trein genomen”, zegt architectuurstudent Najeeb Rasuli. “Goedkoop van A naar B, daar neem ik de bus voor.”

Wat wil Citybus?

Busreizen aantrekkelijk maken voor gezinnen en zakenmensen. Wifi (dat nog niet werkt), extra beenruimte en gratis drankjes moeten daarbij helpen. “Het dienblad neem ik van thuis mee”, vertelt Prijten om te verduidelijken dat de extra diensten hem nu nog nauwelijks meer kosten. Ondanks zijn ambities wil Prijten langzaam groeien, zonder al te veel risico’s. Eerst Berlijn, daarna volgt de rest.

Twitter avatar jeroenvanmarle Jeroen van Marle Dutch bus company http://t.co/soSU7vSc3c competes with the German Fernbus on the Amsterdam-Berlin route by offering free beer. One way €21.

Prijten werkte de afgelopen jaren als consulent bij een financieel adviesbureau aan de Amerikaanse oostkust. Daar zag hij hoe nieuwkomer en prijsvechter Megabus Greyhound naar de kroon stak. Megabus was niet alleen goedkoper, de Britse bussen waren moderner. Prijten:

“Dat kan ook in Europa. Met goedkopere maar comfortabele bussen de concurrentie aangaan.”

Hoe doet Citybus het?

“De afgelopen zestien ritten zaten nagenoeg allemaal vol”, zegt Prijten. Tegen Kerst wordt het aantal ritten opgevoerd. Voor de kerstperiode hoopt hij ouderen te overtuigen om met de bus naar Weihnacht in Berlin te gaan. Volgend jaar komen er nieuwe bestemmingen in Duitsland bij. Daar is ook ruimte voor, denkt Prijten.

Afgelopen jaar vervoerden Duitse bussen twintig miljoen reizigers. Dit jaar zullen dat er dertig miljoen zijn, schatten Duitse vakbonden. Op de rit naar Amsterdam ziet Prijten een opvallende nieuwe groep. “Tijdelijke werkkrachten uit Polen en Wit-Rusland nemen de bus als ze in Nederland gaan helpen bij de oogst.”