Goedkope telefoons van het Chinese ZTE veroveren de VS

Foto AP

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De smartphones van ZTE nemen langzaam aan de Amerikaanse markt over, constateert Bloomberg. Deze goedkope Chinese apparaten verdubbelden de afgelopen vijftien maanden in relatieve stilte hun marktaandeel van 4,2 procent naar 8 procent. De telefoons - die zo goedkoop als dertig dollar kunnen zijn - worden door drie van de vier grootste telecomaanbieders ondersteund (niet door Verizon).


Tot 2012 richtte ZTE zich in de VS voornamelijk op het bouwen van infrastructuur voor mobiele telefonie. In dat jaar besloot de Amerikaanse overheid dat de technologie van het bedrijf gebruikers kwetsbaar maakte voor Chinese hackers en spionage. ZTE besloot zich dan ook volledig te richten op telefoons die niet gezien werden als een gevaar.

Doordat steeds meer retailers zoals Wal-Mart, Target en Best Buy de producten van ZTE gingen aanbieden, werden de telefoons populairder. Het bedrijf doet het beter dan andere Chinese concurrenten op de Amerikaanse markt. Lenovo zag zijn marktaandeel vorig jaar van 5,3 procent naar 3,1 procent dalen en Xiaomi vermijdt de VS volledig. ZTE zet fors in op uitbreiding in het land: het verhoogde de afgelopen jaren het lobbybudget van een kleine twee ton naar een miljoen dollar. Maar hoe wint een bedrijf echt de harten van Amerikanen? Door samen te werken met basketbalteams zoals de Houston Rockets, de New York Knicks en de Golden State Warriors.

Qualcomm slankt af

Chipmaker Qualcomm ziet toch geen toekomst in augmented reality. Volgens ingewijden verkent het bedrijf de verkoop van afdeling Vuforia die daar verantwoordelijk voor was, schrijft re/code. De technologie van Vuforia werd onder andere toegepast door McDonald’s bij hun reclamecampagne rond het WK vorig jaar.
https://youtu.be/0l14awnnyqg

Afgelopen juli liet Qualcomm weten dat het 1,4 miljard dollar wilde gaan bezuinigen, 15 procent van het personeel ontslaan en terug wilde keren naar de kernactiviteiten van het bedrijf. Een mogelijke verkoop van Vuforia past in dit plaatje, al wilde Qualcomm destijds geen namen noemen van afdelingen die opgeheven zouden worden.

Begin dit jaar stootte Qualcomm ook al Gimbal af, dat zich bezighoudt met sensoren en draadloze verbindingsnetwerken. Gimbal is nu een apart en onafhankelijk bedrijf. Mogelijk zou dit ook in het verschiet liggen voor Vuforia.

Amazon blijft inzetten op video

Amazon probeert zoveel mogelijk te profiteren van de hausse rond webvideo’s, signaleert The Wall Street Journal. Het platform maakte gisteren bekend dat het Elemental Technologies Inc koopt, een bedrijf dat mediabedrijven helpt content te vertalen naar beelden voor web en mobiele apparaten. Hoewel de waarde van de aankoop geschat wordt op zo’n 500 miljoen dollar, wil Amazon geen details over de deal vrijgeven.

Streaming video en andere webvideo’s zijn volgens de zakenkrant inzet in een strijd tussen techbedrijven die goud geld zien in de reclamemogelijkheden (de markt hiervoor in 2016 zal volgens Business Insider 5 miljard dollar zijn en alleen nog maar groeien) concurreren met traditionele televisienetwerken. Elemental rekent onder andere HBO, Disney en de BBC onder zijn klanten. Dat betekent dat Amazon zich steeds meer als spil positioneert in de video’s die internetgebruikers dagelijks bekijken. Want het bedrijf van Jeff Bezos biedt ook een ruime selectie series en films aan op het eigen Prime-platform. Hoeveel van wat consumenten in de hele wereld bekijken, is straks terug te leiden naar Amazon?

    • Hans Klis