Gamechangers? Ik dacht het niet

Wekelijks rekent Japke-d. Bouma af met jeukwoorden op kantoor.

Wat ik de laatste tijd steeds vaker zie, is dat bedrijven op zoek zijn naar ‘gamechangers’. Je moet het voor de lol eens googelen: gamechangers worden overal gevraagd. In de telecom, in de software, in het hotelwezen, in de lingerie. En ze moeten allemaal ‘interactief’ zijn, ‘gedreven’, ‘focus’ hebben in een ‘razendsnel veranderende markt’ en flink aan de slag met ‘interactie’. Ik heb ook een vacature gezien waarin een gamechanger werd gevraagd met een ‘can do-mentaliteit’, maar daar durfde ik niet op te klikken.

Een gamechanger is iemand die de hele zaak, de hele branche, wat zeg ik de hele wereld, op zijn kop moet gaan zetten. Die álles verandert en de concurrentie het nakijken geeft. De meeste gamechangers worden gevraagd in de sales en dan weet je al dat er een Gamechanger Event is, dat er congressen over gamechangers zijn en dat er een Gamechanger van het Jaar-verkiezing is met keynote speakers.

Jongens, hou eens even op met die gamechangers. Natuurlijk moet er van alles worden veranderd in de sales, maar met gamechangers? Ik dacht het dus niet. Want bij een gamechanger denk je toch in eerste instantie aan zo’n eikeltje dat vroeger op het schoolplein halverwege het potje knikkeren zei: ‘ja, dat telt dus niet, ik heb nieuwe regels’ en dan was je al je knikkers kwijt. Niemand wil nieuwe regels, en al helemaal niet op kantoor.

Nieuwe regels op je werk komen uit notities van mensen die niets anders te doen hebben dan regels veranderen en daar de hele tijd over lunchen. Van die mensen die denken dat ze steeds nieuwe regels moeten maken terwijl ze het spel zelf nooit spelen, en iedereen zich prima redt.

Het is natuurlijk ook superoverdreven, zo’n gamechanger. Want hoeveel zou er nou helemaal veranderd moeten worden in het hotelwezen of de onderbroekenbranche? Moet dat allemaal op zijn kop? En hoezo heb je een gamechanger nodig als de markt toch al van zichzelf ‘razendsnel verandert’?

Hoe denk je bovendien dat zo’n gamechanger ontvangen wordt op zijn eerste dag op kantoor? Ik denk dat zijn nieuwe collega’s de bui al zien hangen. Denk je dat ze blij zullen zijn dat iemand even komt vertellen hoe alles anders moet? Dat ze zullen zeggen ‘fijn man, want we waren natuurlijk wel een beetje vastgeroest met z’n allen, potverdorie zeg, en die markt jakkerde maar door, superfijn dat je ons al onze zekerheden komt ontnemen’?

Ik denk dat als het spelletje écht veranderd moet worden op kantoor, je het beter voorzichtig kunt doen, en in het geheim. Dan noem je zo’n nieuwe collega dus geen gamechanger, maar ‘een aardige goeie collega die wat langer blijft dan de vorige lul van sales en die de gevoeligheden in het bedrijf goed aanvoelt’.

En als alles dan tóch met de botte bijl veranderd moet worden, dan zoek je geen gamechanger, maar ‘een beetje een klootzak’ of iets aardiger: ‘een ratje’. Dan weet iedereen hoe de vlag erbij hangt en kunnen we beginnen met puinruimen.

Het woord gamechanger wil ik niet meer horen.

    • Japke-d. Bouma