Er komt toch geen hogesnelheidstrein in Indonesië

Foto AFP

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Het Indonesische prestigeproject, de hogesnelheidstrein tussen Jakarta en Bandung, gaat waarschijnlijk tóch niet door. Japan Times schrijft dat er waarschijnlijk een gewone trein komt.

Dat betekent dat de concurrentiestrijd tussen Japan en China, over wie de lijn zou aanleggen, ook afgelopen is. Volgens Japan Times leek het er trouwens op dat China die strijd zou winnen.

De minister van economie Darmin Nasution vertelde dat de route eigenlijk te kort is voor een hogesnelheidslijn. Met 150 kilometer zou de trein de maximum snelheid van 300 kilometer per uur niet eens kunnen halen. Bovendien is een gewone trein natuurlijk aanmerkelijk goedkoper.

Henkel terug op de Indiase markt

Henkel komt terug naar India. De Duitse producent van consumentenproducten vertrok in 2011 uit India. Wasmiddelenproducent Jyothy kocht toen 50,97 procent van de aandelen in de Indiase tak van Henkel.

Nu wil Henkel 26 procent van de aandelen in Jyothy kopen, schrijft Economic Times op basis van een anonieme bron.

“Henkel wil het aandeel kopen en wel vóór de deadline van maart 2016. De onderhandelingen tussen de twee bedrijven zijn begonnen met drie rondes van gesprekken tussen senior executives.”

De overeenkomt zou in wederzijds belang zijn. Jyothy krijgt de expertise van Henkel in huis, en Henkel kan opnieuw de Indiase markt op.

Staking bij Hyundai

Werknemers van Hyundai hebben na hun staking van donderdag, de smaak te pakken. Volgende week leggen ze opnieuw het werk neer. Ze eisen hogere lonen, beter arbeidsomstandigheden en andere arbeidsvoorwaarden. Dat schrijft persbureau Yonhap. Het gaat om de tak van Hyundai die schepen bouwt.

De bedrijfsleiding stelde voor hun basissalaris te bevriezen, maar daar zagen de werknemers niets in. De stakingen op 9 en 17 september worden samen met concurrerende scheepbouwers georganiseerd.

De economie van Zuid-Korea en grote bedrijven zoals Hyundai, maken zich op voor de gevolgen van afnemende economische groei in Azië en een dalende koopkracht. Hyundai Heavy maakte al meer dan 200 miljard won (151 miljoen euro) verlies in het tweede kwartaal van dit jaar. Het was de zevende keer op rij dat de kwartaalcijfers negatief waren.