Zo gaan logo’s steeds meer op elkaar lijken

Beeld NRC Q

Het moet moderner, simpeler en mobielvriendelijker, vindt Google. En daarom heeft het bedrijf zijn logo veranderd. Net zoals Facebook deze zomer. Ook bij hen moest het anders. Zo zijn er meer bedrijven die de afgelopen tijd hun logo aanpasten.

Links: oud. Rechts: nieuw.

Links: oud. Rechts: nieuw.

Het gevolg? Ze hebben allemaal iets van elkaar weg. Felle kleuren, ronde letters, een simpel, soms zelfs kinderlijk aandoend ontwerp. Het logo van Google volgt een trend, zegt Liza Enebeis. Ze is creatief directeur van Studio Dumbar, dat onder meer voor Het Mauritshuis en Transavia een vernieuwde huisstijl ontwierp. Veel bedrijven, niet alleen de techbedrijven trouwens, veranderen hun logo naar een “vriendelijkere, zachtere en menselijkere” versie, aldus Enebeis.

FACEBOOK

Dat bereik je in een logo onder meer door ronde vormen te gebruiken, in plaats van vierkante, die iets scherps uitstralen. Google heeft verder nog de gedraaide e aan het einde, “alsof er een lach inzit”. Dat is overigens hetzelfde soort e als Heineken in zijn merknaam heeft staan. Het bierbedrijf haakte gisteren meteen in op Google’s nieuwe uiterlijk.

EBAY

En dan zijn er nog de kleuren die Google gebruikt, “een speels kleurenpalet”, aldus Enebeis. Ook Microsoft en Ebay maken gebruik van soortgelijke kleuren.

MICROSOFT

“Het moeilijkste is om, ondanks dat je een ontwerp versimpelt, toch karakter te behouden”, zegt Enebeis. Zij vindt overigens dat het bij Google net niet helemaal is gelukt. “Er mist iets. Net zoals je soms dat snufje zout bij het eten kunt missen.” (Van meer vakmensen weten wat zij van het nieuwe logo van Google vinden? Fastcompany verzamelde de meningen van Amerikaanse experts.)

LENOVO

De logo’s lijken ook elkaar omdat veel bedrijven de schreefletter hebben gedumpt, in het Engels serif genoemd. Dat zijn, simpel gezegd, de haakjes die aan de uiteinden van de letters zitten. (Zie je het niet voor je? Kijk dan hier, of naar het oude logo van Google.) Handig bij het lezen van een tekst. Maar in logo’s zijn ze niet per se nodig. Daarnaast zijn ze ook nog eens moeilijk te verkleinen. Onhandig, omdat veel mensen Google gebruiken op mobiele (of andere kleine) apparaten. De oude ‘g’ van Google zag er op apps of links in de browser net niet helemaal mooi uit.

En dus haalde Google de schreefletter uit zijn ontwerp. Enebeis: “Veel mensen associëren de schreefletter met ouderwets. Niet dat het dat is, maar sans serif is wel een trend.”

LOGITECH