Wie zit er achter Didi Kuaidi’s succes?

Foto Reuters

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Jean Liu, topvrouw van taxibedrijf Didi Kuaidi, heeft ervoor gezorgd dat de bestelservice voor taxi’s in juli twee miljard dollar ophaalde. The Wall Street Journal zocht uit wie Liu is. Voor de krant lijkt haar belangrijkste kenmerk te zijn dat ze voorheen bij Goldman Sachs werkte.

Niet onbelangrijk lijkt ook dat ze de dochter is van Liu Chuanzhi, de oprichter van computerproducent Lenovo. Dankzij Liu (37) is Didi Kuaidi nu 15 miljard dollar (13,4 miljard euro) waard. Het is China’s op één na kostbaarste start-up, achter telefoonproducent Xiaomi dat op 46 miljard dollar (41 miljard euro) wordt geschat.

Jean Liu is een belangrijke speler in de Chinese taxi-oorlog. Aartsrivaal Uber haalde onlangs een miljard dollar op aan investeringen, waarbij het totaal voor deze ronde op 5 miljard (4,45 miljard euro) kwam. De waarde van Uber wordt op 51 miljard dollar (45,45 miljard euro) geschat.

Speciale website voor Japanse producten

De Chinese elektronicawinkel Gome lanceert een website die louter en alleen Japanse producten gaat verkopen. In China groeit de vraag naar Japanse elektronica, schrijft Nikkei Asian Review. Gome-topman Wang Junzhou ziet dat ook.

“Samen met onze Japanse partners willen we voorzien in de behoefte van Chinese consumenten die kwalitatief hoogstaande producten zoeken.”

Hoewel het met Gome niet geweldig gaat, groeit de online verkoop. Door Japanse producten aan te bieden verwacht het bedrijf nog meer klanten te trekken.

Gome wil zichzelf onderscheiden van andere aanbieders door zich te richten op zijn sterke kant: elektronica. Na de website voor produten van Japanse makelij, volgen vergelijkbare websites voor in Zuid-Korea, Frankrijk en Duitsland geproduceerde spullen.

Miljoen Chinezen gebruiken Apple Watch

Meer dan een vijfde van alle Apple Watches die wereldwijd zijn verkocht, zit om de pols van een Chinees. Er zijn in China nu meer dan een miljoen gebruikers van de Apple Watch. Dat meldt de South China Morning Post.

Het duurde zeventien weken voor die mijlpaal van één miljoen gebruikers was gehaald. Dat komt doordat ze nu breder verkrijgbaar zijn. Er kan alsnog een flinke discrepantie zitten tussen het aantal Apple Watches dat officieel naar China verscheept is, en het aantal horloges dat wordt geactiveerd. Via ‘niet traditionele kanalen’ zoals de grijze markt worden ook veel horloges gekocht. Zeker omdat het apparaatje niet meteen overal verkrijgbaar was.

Van alle gebruikers van Apple Watch is 45 procent ‘erg tevreden’, en 31 procent is gewoon ‘tevreden’, zo bleek uit een enquete van het onderzoeksbureau RedTech in Shanghai. In de enquete geeft 2 procent aan binnen 12 maanden ook nog een 18 karaat gouden versie te willen kopen.