Ryanair gaat ook vliegen op Schiphol - voorlopig alleen naar Dublin

Passagiers stappen aan boord van een vliegtuig van Ryanair op Eindhoven Airport. Foto ANP / Lex van Lieshout

Na Eindhoven en Maastricht gaat Ryanair vanaf volgende maand ook vliegen op Schiphol. De Ierse budgetmaatschappij begint dan met een verbinding tussen Amsterdam en Dublin, zo meldt het bedrijf vandaag. Op die route zullen de toestellen van Ryanair dagelijks vier keer op en neer vliegen.

Het bedrijf van topman Michael O’Leary verwacht dat de nieuwe vliegroute per jaar ongeveer 450.000 extra passagiers oplevert. Via de kleinere luchthavens van Maastricht en Eindhoven vervoert Ryanair jaarlijks nu al meer dan twee miljoen passagiers. Eerder vloog de prijsvechter ook op Eelde, maar die vluchten werden begin dit jaar geschrapt.

Het is de bedoeling dat de verbinding tussen Amsterdam en Dublin de eerste is in een langere reeks. In de komende jaren wil Ryanair het aantal routes van en naar Amsterdam namelijk verder uitbreiden. Op Schiphol gaat het bedrijf dan de concurrentie aan met KLM, Transavia en Easyjet, volgens ANP de grootste gebruikers van de luchthaven.

Mogelijk snel meer vluchten per dag

Mogelijk dat Ryanair het aantal vluchten op korte termijn al uitbreidt. Volgens bronnen van De Telegraaf zou de maatschappij namelijk beginnen met zo’n tien vluchten per dag vanaf de Nederlandse luchthaven. Op de vraag welke routes Ryanair nog meer gaat aanbieden, heeft het bedrijf nog niet gereageerd.

De keuze om ook op grotere luchthavens te vliegen heeft te maken met de strijd om de zakelijke vlieger. Aanvankelijk vlogen Ryanair, maar ook concurrent Easyjet, vooral op vliegvelden in de regio. De laatste tijd richten beide maatschappijen zich echter niet meer alleen op de vakantieganger.

Ryanair wil ook zakelijke reiziger lokken

Een jaar geleden maakte Ryanair al bekend dat het in de winter 2015 een basis wilde openen op Schiphol. Commercieel directeur Kenny Jacobs zei daar toen over in Het Financieele Dagblad:

“Schiphol past in het aangepaste verdienmodel van Ryanair. Wij kijken of de markt er is en of de luchthaven voldoet aan onze voorwaarden.”

Naast vliegen op hoofdluchthavens kondigde het Ierse bedrijf vorig jaar nog een aantal stappen aan die de zakelijke reiziger de wit-blauw-gele toestellen in moet lokken. Zo is het mogelijk om een plaats te reserveren en meer bagage mee te nemen. Ook biedt Ryanair een frequent flyer-programma aan.

    • Joost Pijpker