‘Nergens ter wereld sta je langer in de file dan in België’

Dat schreef de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws.

illustratie Martien ter Veen

De aanleiding

In Nederland kunnen we klagen over de files, maar in België is het nog erger. De Vlaamse krant Het Laatste Nieuws schreef vorige week dat Belgische automobilisten gemiddeld 51 uur per jaar in de file staan. Nergens in de wereld sta je zo lang in de file. Nederland staat trouwens wel tweede op de ranglijst, hier sta je gemiddeld 41 uur per jaar in de file. Maar klopt dit ook?

Waar is het op gebaseerd?

De cijfers komen van technologiebedrijf Inrix. Dit Amerikaanse bedrijf brengt met big data, verkregen uit locatiegegevens van auto’s, verkeersgegevens in beeld voor overheden en autofabrikanten in vooral Noord-Amerika en Europa. Inrix brengt elk jaar een rapport uit over welke landen en welke steden het meest te maken hebben met files.

En, klopt het?

De data van het rapport komen volgens Inrix uit de gps-informatie van naar schatting 100 miljoen auto’s uit dertien Europese landen. Om het gemiddelde aantal uur dat een automobilist in de file staat te berekenen, keken de analisten hoe lang je op de drukste wegen onderweg zou zijn van A naar B (bijvoorbeeld van Utrecht naar Amsterdam) als er helemaal geen ander verkeer op de weg zou zijn. Daarna bekeken de analisten via de eerder genoemde big data hoe lang automobilisten onderweg waren tijdens de gewone spitsuren. De tijd die het langer kost om op je bestemming te komen wordt gezien als tijd in de file.

We kunnen die data niet nalopen, want Inrix maakt alleen de resultaten bekend. Als we hun cijfers vergelijken met de gegevens van Rijkswaterstaat zien we qua files dezelfde knelpunten. Rijkswaterstaat berekent met sensoren langs de weg hoe groot de filezwaarte is door het totaal aantal kilometer file per weg bij elkaar op te tellen. Volgens zowel Rijkswaterstaat als Inrix is in Nederland de A13 van Den Haag naar Rotterdam de drukste snelweg. Ook zeggen beide instellingen dat het aantal files in Nederland het afgelopen jaar licht gedaald is.

In België komen de onderzoeksresultaten van Inrix ook redelijk overeen met het rapport van het Vlaamse verkeerscentrum. De drukste weg vind je daar in de noordelijke ring van Brussel. Daar stond je volgens Inrix tussen Zellik en Brussel in 2014 gemiddeld 58 uur in de file.

Maar is België qua files ook de ergste plek ter wereld? Dat is misschien toch wat overdreven. Inrix verzamelt data uit de Verenigde Staten, Canada en dertien Europese landen. China komt bijvoorbeeld niet in het onderzoek voor, terwijl de grote steden daar al jaren te maken hebben met behoorlijke files. In augustus 2010 stond er zelfs in de ring rond Beijing een file van 100 kilometer, het duurde twaalf dagen voordat deze was opgelost. Het Nederlandse bedrijf TomTom maakt elk jaar een ranglijst van steden die het meest met files te maken hebben. Net als Inrix doet TomTom deze meting met de gps-informatie van auto’s . Alleen TomTom maakt geen berekening voor het hele land, zij maken alleen een ranglijst van steden. In de top-50 van die ranglijst staan maar liefst zestien Chinese steden. Het langst in de file sta je in de steden Chongqing, Tianjin en Beijing. België staat met één stad in de top-50: Brussel staat op plek 32. De eerste Nederlandse stad die voorkomt in de ranglijst van TomTom is Amsterdam, op plek 114.

Waarom China ontbreekt in de ranking van Inrix? Daar hebben ze nog niet zoveel data als in Europa en Noord-Amerika, legt een woordvoerder uit. China wordt dus niet meegenomen in het onderzoek.

Conclusie

Volgens Het Laatste Nieuws sta je nergens ter wereld langer in de file dan in België. Alleen in het onderzoek van Inrix ontbreken een hoop landen. China bijvoorbeeld, waar ook veel lange files zijn. Maar we kunnen niet met absolute zekerheid zeggen of landelijk gezien Belgische automobilisten langer in de file staan dan Chinese. We beoordelen de stelling daarom als ongefundeerd.

Ook een bewering zien langskomen die je gecheckt wilt zien? Mail nextcheckt@nrc.nl of tip via Twitter met hashtag #nextcheckt