Museum verwerft bijzondere tekening Escher - ‘prent die nooit is gebruikt’

Foto museum Escher

Het Haagse museum Escher in Het Paleis heeft een bijzondere tekening van graficus M.C. Escher verworven. Hij maakte hem in 1924 tijdens een verblijf in Italië. Op de tekening, die altijd in het bezit van de familie is gebleven, is te zien dat Escher sjablonen gebruikte.

Micky Piller, de conservator van museum Escher die binnenkort afscheid neemt, spreekt in NRC van een bijzondere vondst:

“Escher maakte wel meer tekeningen, maar dat zijn altijd voorstudies voor prenten die hij later drukte. In dit geval gaat het om een tekening die nooit voor een prent is gebruikt.”

M.C. Escher maakte de tekening in maart 1924, twee jaar nadat hij de School voor Bouwkunde en Sierende Kunsten in Haarlem had verlaten. Hij had door Spanje en Italië gereisd, en onderweg had hij de Zwitserse Jetta Umiker leren kennen. De twee wilden trouwen en waren druk bezig met de voorbereidingen.

“De familie stelde nogal wat voorwaarden aan het huwelijk, en daardoor had hij geen tijd om houtsneden, gravures of litho’s te maken. Hij woonde destijds in Rome. De tekening is een afbeelding van een typisch Italiaans bergdorp, met een groot kasteel of fort op de top van de berg. Ik had het vermoeden dat hij daar tijdens een wandeling of korte reis is geweest, en heb onderzocht welke bergdorpen er in de omgeving waren. Uiteindelijk stuitte ik op een foto van Montecelio, een plaatsje 20 kilometer ten noordoosten van Rome. Ik herkende de tekening er meteen in, hoewel Escher het dorp natuurlijk volkomen in zijn eigen stijl heeft afgebeeld.”

Lees ook: het achtergrondverhaal Escher knipte de raampjes uit
    • Claudia Kammer