Het stort langzaam in elkaar

Het vluchtelingendrama Dheepan, waarin drie Sri Lankanen zich als gezin voordoen om een verblijfsvergunning in Frankrijk te krijgen, wordt afwisselend verteld vanuit de blik van de man Dheepan, een ex-Tamil Tijger, en de vrouw Yalini. Ze vinden onderdak en werk in een flatgebouw waar gewapende drugsbendes op de daken de wacht houden.

Aanvankelijk lijkt Dheepan bijna een documentaire. Dheepan lijkt zich van de twee volwassenen het beste aan te passen: hij veegt, repareert, krijgt zelfs de defecte lift weer aan de praat. Yalini ziet Parijs slechts als tussenstation: zij wil naar haar nicht in Engeland. Aan de ene kant is er de metafoor van de Parijse voorstad als schaduw van hun trauma’s, maar wat regisseur Jacques Audiard daarmee wil beweren, blijft duister. Omdat Audiard zijn registers zo vakkundig bespeelt, werkt het als een tierelier als je ernaar kijkt, maar stort het bouwwerk na afloop langzaam in elkaar.

    • Dana Linssen