Dit schrijven andere media vandaag

Foto ANP

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere Nederlandse media vandaag?

Alleen nog Beter Leven-vlees bij Lidl

Binnenkort is alleen nog vlees met het Beter Leven-keurmerk te krijgen in de supermarkten van Lidl. De Volkskrant schrijft dat Lidl de enige supermarkt in Nederland is met dit voornemen. Het assortiment Beter Leven-vlees is sinds de introductie in 2011 steeds verder uitgebreid.

Het Beter Leven-keurmerk wordt uitgedeeld door de Dierenbescherming. De ommekeer kan niet van de een op de andere dag, vertelt een woordvoerder in de krant.

Pas vanaf 2018 kunnen wij met zekerheid zeggen wanneer al het vlees 100 procent diervriendelijk is. Dat ligt niet per se aan ons; Dierenbescherming geeft ook aan dat het ook niet eerder kan. Het is een geleidelijk proces.

Lidl wil wel alvast afstappen van de plofkip. Een derde van het assortiment aan kippenvlees zal dan voorzien zijn van minimaal één van de drie verkrijgbare Beter Leven-sterren. Dat percentage moet de komende jaren stijgen naar 50 en dan naar 75 procent.

‘Meer geld naar start-ups’

De rente is laag, dus wat te doen met je spaargeld? Gisteren schreef NRC Q het al, en ook volgens de NOS stroomt steeds meer privaat geld naar risicovolle startende bedrijven. Wereldwijd haalden start-ups 53 miljard euro op, een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar.

Maar er kan in Nederland nog veel meer geld gestoken worden in start-ups, vindt Neelie Kroes. Ze wil dat geld lenen aan bedrijven fiscaal aantrekkelijker wordt. Kroes is ambassadeur van de start-ups in Nederland. Tegen NOS zegt ze:

We moeten een voorbeeld nemen aan Frankrijk, het VK en de VS die diverse aanpassingen hebben gemaakt om het belastingsysteem start-up-vriendelijker te maken.

Bloemenbestelsite haalt 3,5 miljoen op

Het Amsterdamse Bloomon heeft 3,5 miljoen euro aan groeikapitaal opgehaald, meldt het Financieele Dagblad. Bloomon is een online besteldienst voor verse bloemen. De dienst werd acht maanden geleden gelanceerd in Nederland en Duitsland.

De geldinjectie wordt gebruikt om de website verder uit te bouwen. Onder meer het Nederlandse INKEF Capital en de internationale investeerder Partech Ventures investeren in het bedrijf. Oprichter van Bloomon is Patrick Hurenkamp:

Deze investering helpt ons om de komende twee jaar onze doelstelling te behalen om een miljoen bossen bloemen te bezorgen.