Telegraaf ‘herschikt’, knipt niet op

Paul Jansen, die deze week begon als hoofdredacteur van De Telegraaf, wil vijf van zijn deelredacties meer ruimte geven om zichzelf online als zelfstandig merk te verkopen. Telesport, De Financiële Telegraaf, Vrouw, Privé en Autoweek krijgen een eigen hoofdredacteur en kunnen meer activiteiten gaan ondernemen. Denk aan publicaties op internet of tv. Dat zegt Jansen in een interview met deze krant. Hij ontkent dat de Telegraaf-redactie wordt ‘opgeknipt’. Dat zou de kern zijn geweest van het conflict tussen Jansens voorganger Sjuul Paradijs en de directie van uitgever Telegraaf Media Groep (TMG). Betrokken partijen ontkennen echter dat daadwerkelijk sprake is geweest van een plan om de krant op te knippen. Jansen is algemeen hoofdredacteur. Hij blijft verantwoordelijk voor alle Telegraaf-uitingen. Jansen wil de tussenlaag van adjunct-hoofdredacteuren schrappen. Naast zichzelf als hoofdredacteur wil Jansen één plaatsvervanger benoemen. De nieuwe hoofdredacteur wil de komende maanden snel reorganiseren en moderniseren. De redactie moet zich minder richten op papier en meer op internet. De vernieuwing zou tientallen banen gaan kosten, maar dat wil Jansen niet bevestigen. Voor 1 december moet de reorganisatie klaar zijn.

Correctie

In het bericht ‘Telegraaf herschikt, knipt niet op’ (2 september, pagina 3) staat dat die krant een reorganisatie wil doorvoeren die op 1 december klaar moet zijn. Dat is niet het geval: het sociaal plan loopt af op 1 december, dus dan moet een reorganisatieplan bij de ondernemingsraad zijn ingediend. Bovendien worden de plannen om De Telegraaf te hervormen, in het bericht louter toegeschreven aan nieuwe hoofdredacteur Paul Jansen. In werkelijkheid waren die plannen al deels in de maak voor zijn aantreden afgelopen dinsdag. Verder werd in het bericht het Telegraaf-katern ‘Autovisie’ abusievelijk ‘Autoweek’ genoemd.

    • Jan Benjamin
    • Wilfred Takken