Daar vliegt een orka tussen de flats

Honderden kunstenaars studeerden weer af deze zomer. Wie springt eruit? Vandaag Kim Poppe van Artez Zwolle.

Beeld uit door Kim Poppe de getekende clip van bij het nummerPermanent van hiphopgroep De Producent.

Met een vier meter brede op de muur geplakte tekening trok Kim Poppe de aandacht op de examenexpositie van Artez Zwolle. Het was een zwart-wit stadslandschap met wolkenkrabbers, dat ook een abstracte vlakkenstudie was. Op het brede tv-scherm ervoor draaide de videoclip die Poppe tekende voor het nummer Permanent van de Nederlandstalige hiphopgroep De Producent. De clip begint met een adelaar tussen wolkrabbers en in het tweede shot beweegt een man ritmisch een tandwiel met zijn voet. Vervolgens ratelen op een strakke beat in hoog tempo filmische beelden voorbij. Even lijkt het realistisch, maar al snel vliegt een orka door de lucht en laat een reusachtige gitarist wolkenkrabbers instorten. Het perspectief is wild maar in de maat. De tekeningen zijn gemaakt met fineliner en Oost-Indische inkt.

„Voor deze videoclip moet je goed luisteren en kijken om het verhaal te begrijpen”, schrijft Kim Poppe (24) in een toelichting. „Het gaat over onze haastige levenstijl en de keuzes die we maken binnen de gegeven tijd. Soms staan we stil om daadwerkelijke stappen te zetten, terwijl al het andere in het leven gewoon door gaat.”

Een hoogtepunt in de clip is een close-up van een horloge waarvan de wijzers plotseling stilvallen. Op zwevende muziek dijt het uurwerk uit tot een wolk onderdelen. Het beeld zweeft dan weer verder over een veld met drie grafkruisen. Een shot later vliegen twee orka’s dreigend tussen de wolkenkrabbers en verslinden de adelaar. Maar ten slotte lijkt de gitarist de orka te verjagen en het verval van de stad tot staan te brengen.

Het moet een enorme hoeveelheid werk geweest zijn. „Zo’n drieduizend tekeningen heb ik gemaakt, ingescand en bewerkt met Photoshop”, zegt Kim Poppe. „De achtergronden heb ik uit mijn hoofd getekend, de mensfiguren met rotoscoop-techniek op basis van filmbeelden, behalve de man met het tandwiel, want die bestaat niet echt. Ook de adelaar is gedeeltelijke rotoscoop. Het horloge dat uit elkaar gaat heb ik met After Effects gedaan. Ik moest eerst leren hoe dat moest door op school te vragen en tutorials op YouTube te bekijken.”

Bij het maken van de clip heeft ze nauw met de band samengewerkt. Veel gepraat. Ze had in die tijd een „pauze” van school genomen. „Ik wist niet meer zo goed wat ik leuk vond om te tekenen. Ik kende iemand die muziek maakte en vroeg of ik een nummer van zijn band kon gebruiken. Zo groeide het. Die jongen is nu mijn vriend.”

Voor haar afstuderen wilde de school dat ze nog een animatie maakte, nu in overleg met de docenten. „Ik heb daarvan in ieder geval nieuwe montagetechnieken geleerd en dat ik nooit meer zoiets in mijn eentje moet aanpakken. De clip was gewoon te veel hooi op mijn vork.”

Ze volgt nu een thuisopleiding voor de horeca. „Zodat ik een restaurant kan openen, dat tegelijk een galerie is. Heel simpel, gericht op studenten. Ik zag dat in Spanje veel, maar hier nog niet. Maar ik ga ook door met animatie. Mijn clip draait op het Nederlands Film Festival en ik ga naar een festival waar opdrachtgevers komen. Maar ik wil niet werken in een grote studio als Disney of Pixar. Ik wil het kleinschalig houden. Ik ben ook bezig met illustraties. Ik kijk wel hoe het loopt.”