Belg dwingt Tokyo tot nieuw logo Zomerspelen 2020

Foto AFP

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Het is ‘al’ over vijf jaar: de Olympische Zomerspelen in Japan. En nu moet in allerijl nog een nieuw logo bedacht worden. Het logo, dat een paar weken geleden werd gepresenteerd, is namelijk per direct teruggetrokken. Dat schrijven onder andere de Financial Times en de Japan Times.

De reden: het ontwerp van Kenjiro Sano lijkt verdacht veel op het logo van een theater in het Belgische Luik.

Logo Winterspelen 2020

De ontwerper is Olivier Debie, een Belg. Hij heeft een rechtszaak aangespannen tegen het Olympische Comité waarin hij eist dat het logo niet wordt gebruikt. Na een spoedbijeenkomst van het organiserend comité is besloten een nieuw, goedkoper ontwerp te kiezen.

CEO van de Spelen in Tokyo, Toshiro Muto erkent dat hoewel het ontwerp van Sano geen kopie is van het Belgische logo ‘de vraag is of gewone mensen dat begrijpen en daarvan overtuigd zullen zijn’.

Groot corruptieschandaal in Zuid-Korea

Het is nooit saai in Zuid-Korea. Het nieuwste schandaal gaat over de voormalige directeur van ‘s lands grootste staalfabrikant POSCO. Chung Joon-Yang wordt verdacht van corruptie, schrijft persbureau Yonhap. Tussen 2009 en 2014, de periode dat Joon-yang het scepter zwaaide, zou geld zijn weggesluisd.

Een goede vriend van Joon-yang is de voorzitter van Kosteel. Hij zou geholpen hebben met het ontduiken van belastingen door transactie-administratie te fabriceren. Volgens de aanklager zijn er nog meer bedrijven uit de staal- en bouwsector bij het schandaal betrokken. Donderdag wordt Chung Joon-Yang verhoord, daarna moet blijken wat er precies is gebeurd.

Amerikaanse wijn op Alibaba’s Tmall

De verkoopcijfers stijgen niet meer zo hard, dus Alibaba voorzitter Jack Ma moest weer eens iets nieuws verzinnen. Dat zijn Californische wijnen geworden, meldt de South China Morning Post. Het land dat bekend staat om zijn zwarte thee, gaat de wijn uit Napa Valley vast ook lekker vinden, vermoedt Alibaba.

De Chinese wijnmarkt is zich nog aan het ontwikkelen. De meest gedronken wijnen komen uit Frankrijk, Australië en Chili. Het marktaandeel van Amerikaanse wijnen is 7,7 procent, tegen 34 procent van Franse wijnproducenten.

Afgelopen jaar werd in China 45 procent meer wijn gedronken dan vijftien jaar geleden. Er werden twee keer zoveel wijnranken geplant. Door de vertraging van de economie willen Chinezen niet meer teveel betalen voor hun wijn. De flessen op Alibaba gaan tussen de 15 en 20 dollar per fles kosten.

Jack Ma zet meer lokkertjes in om klanten naar Alibaba te lokken. Op zijn consumentenwebsite Tmall worden nu ook geïmporteerde Converse schoenen en spijkerbroeken van Levi’s aangeboden.

    • Eefje Rammeloo