Adverteren? Doe terloops alsof je een mooi plaatje bent

Sociale netwerken Pinterest en Instagram willen zichzelf openstellen voor adverteerders. Die staan in de rij, want de gebruikers zijn kooplustig en onthullen hun ‘emotionele data’.

Huiskamer van Ikea op Pinterest.

Een witte sofa met kleurrijke kussentjes in een lichte woonkamer. Op tafel een laptop, alsof er een minuut eerder iemand op heeft zitten werken. En een hip zwart-wit kleedje op de vloer. Het lijkt zomaar een foto, maar het is reclame.

Advertenties die niet op advertenties lijken; bedrijven zijn er dol op. En Pinterest en Instagram kunnen er in potentie flink aan verdienen. In het komende half jaar gaan we daarom merkbaar meer adverteerders zien op de twee meest visueel ingestelde sociale media.

In tegenstelling tot op Facebook en Twitter konden adverteerders bij Pinterest en Instagram tot voor kort niet veel meer dan een profiel aanmaken en hopen dat mensen dat profiel zouden volgen. In de VS is dat inmiddels veranderd. Daar is adverteren op beide platforms nu mogelijk – al heeft Pinterest nog wel een wachtlijst. Instagram heeft ook in een handjevol andere landen tests lopen.

Op Pinterest maken gebruikers een online ‘prikbord’ waarop ze plaatjes die ze op internet tegenkomen verzamelen. Van interieurs, kleding of eten. Zo wordt het een online collage van je smaak. Instagram, een sociaal netwerk voor het delen van foto’s, is bekender, helemaal sinds het in 2012 werd gekocht door Facebook.

Aantrekkelijk is de onopvallende, op maat gesneden manier waarop je kunt adverteren. Bedrijven plaatsen foto’s, waarvan niet direct opvalt dat het om reclame gaat. Advertenties op Instagram zien er daardoor net zo uit als foto’s van vrienden. Alleen: rechtsboven staat klein in het blauw dat het om reclame gaat. Pinterest werkt op een vergelijkbare manier, met een tekstje onderaan dat de foto ‘promoted’ is. Klik erop en je gaat direct naar de website van de adverteerder.

Nederlandse bedrijven bereiden zich nu al op voor op de nieuwe adverteermogelijkheden van de sociale netwerken. En de belangstelling is groot, zeggen marketingbureaus. „We krijgen veel vragen”, zegt Elias Crum, eigenaar van marketingbureau Marketing Guys. Roel Derksen van PauwR beaamt: „De laatste maanden is er steeds meer interesse”.

Waarom zijn adverteerders zo happig? Voor Pinterest heeft dat volgens Crum te maken met de manier waarop mensen de site gebruiken. „Twitter of Facebook checken mensen voor sociaal contact of voor nieuws. Pinterest bezoek je om inspiratie op te doen of omdat je van plan bent iets te kopen. Daardoor ben je ook eerder geneigd geld uit te geven. Bovendien geef je veel emotionele data over jezelf als je iets op je prikbord zet. Dat je van blauw houdt bijvoorbeeld, of van een bepaald soort hout. Dat maakt gericht adverteren erg makkelijk.”

Dat laatste wordt ook op Instagram mogelijk. Aan de hand van leeftijd, geslacht, locatie en interesses kunnen bedrijven hun reclame heel gericht laten zien – net als op Facebook. Bovendien kunnen adverteerders op Instagram jongeren onder de 25 bereiken. Dat is een gewilde doelgroep die juist wegloopt van Facebook.

Onderzoeksbureaus voorspellen gouden tijden voor Instagram. De app zou komend jaar in de VS bijna 1,4 miljard dollar (1,24 miljard euro) aan mobiele advertenties moeten kunnen verdienen: een stijging van 140 procent in vergelijking met dit jaar. De advertentie-inkomsten van Twitter groeien in dezelfde periode naar verwachting met ‘maar’ 40 procent. In 2017 haalt Instagram Twitter in, voorspellen de onderzoeksbureaus.

Pinterest is voorlopig kleiner, maar groeit wel: de site kan volgens analisten komend jaar al een half miljard dollar (444 miljoen euro) uit advertentie-inkomsten halen.

    • Annemarie Sterk
    • Harrison van der Vliet