Sterven als trending topic

De eerste socialemediamoord. Zo werd het drama genoemd dat zich vorige week in Virginia afspeelde. Bryce Williams vermoordde twee oud-collega’s van een lokale tv-zender tijdens een live uitzending en filmde dat met zijn telefoon. Het filmpje publiceerde hij – terwijl hij werd achtervolgd door de politie – op Facebook en hij verwees ernaar op zijn Twitter-account.

Als nieuwsman wist Williams precies hoe hij het maximale shockeffect moest bereiken. Hij wilde de geschiedenis ingaan als trending topic en dat kan niet zonder bewegende beelden. Twitter en Facebook verwijderden de filmpjes een paar minuten later. Dat was uit pr-overwegingen begrijpelijk, maar nutteloos. In het digitale tijdperk is niets uitwisbaar: het filmpje was meteen vele malen doorgestuurd en gekopieerd.

Youtube en Facebook vragen gebruikers gewelddadige filmpjes te markeren. Dit zelfreinigende effect is beperkt, vandaar dat socialemediabedrijven ook mensen in dienst hebben die video’s zuiveren. De censuurregels zijn discutabel: veel filmpjes met geweld blijven online, terwijl bloot – al is het een moeder die borstvoeding geeft – gevoeliger ligt. Het is de Amerikaanse norm.

Naast alle kattenvideo’s grossieren Facebook, YouTube en Twitter in moord en doodslag. Massa-executies door IS, aangespoelde vluchtelingen, de zelfdoding van een Amerikaanse politicus op live televisie. Of de ongelukken die ongevraagd in je tijdlijn verschijnen.  Look at this driver taking a wrong turn... En boem.

Dit was niet de eerste socialemediamoord en zal niet de laatste zijn. We hebben we een wereldwijd netwerk tot onze beschikking, camera’s alom en de apps om video’s live de wereld in te sturen, zonder controle vooraf. Techbedrijven slaagden erin om alle drempels te verwijderen, zoals de omstreden autoplay-functie waarmee een filmpje meteen begint te draaien. Met één klik gedeeld, met één klik full screen.

Ook ik werd meegezogen in de twitterstorm. Voor ik er erg in had had ik het trending topic ‘Bryce Williams’ aangeklikt. Trek om het filmpje te bekijken had ik niet; ook beelden in je hoofd zijn niet uitwisbaar. Als Facebook, YouTube en Twitter er niet in slagen mij te beschermen met hun filters, moet ik mijn eigen filter maar activeren. Wegkijken.

    • Marc Hijink