KPMG opent chique club in Mayfair als alternatieve vergaderplek

Accountantskantoor KPMG opent volgende maand een besloten club in de chique Londense wijk Mayfair. Dat meldt zakenkrant Financial Times vandaag. Anders dan bij de pakweg vijftig andere exclusieve verenigingen in de omgeving hoeven leden van de KPMG-sociëteit niets te betalen. Alleen klanten en partners van het bedrijf worden toegelaten. KPMG heeft in Londen ongeveer zesduizend werknemers.

De exclusieve club komt in een pand aan Grosvenor Street, meldt de FT. Het herenhuis biedt onder meer onderdak aan een restaurant, een dakterras en loungeruimtes. De vereniging moet een plek worden om „mensen te ontmoeten of bij te kletsen”, zegt Simon Collins, bestuursvoorzitter van de Britse tak van KMPG in de krant.

Volgens de directeur van de vereniging die bedrijven in Mayfair vertegenwoordigt, is het voor het eerst dat een groot concern een sociëteit in de wijk opent. Maar verrassend vindt hij dat niet, aangezien Mayfair steeds aantrekkelijker wordt voor multinationals. Met als gevolg dat de vastgoedprijzen er torenhoog zijn geworden.

De vereniging moet niet alleen een plek voor informele contacten worden, maar ook een plaats om te vergaderen. Want KPMG vreest dat niet iedere klant zich even thuis voelt in het nieuwe hoofdkantoor van de accountant in Canary Wharf, een wijk vol glas en staal. Een tweede onderkomen tussen de stenen gebouwen, luxewinkels en sterrenrestaurants moet hen een alternatief bieden.

Dat de vereniging van KPMG geen lidmaatschapsgeld vraagt, is opmerkelijk. Bij andere sociëteiten in de wijk loopt het ledengeld soms op tot meer dan tweeduizend euro per jaar.

Om de specialiteiten op de kaart te kunnen bestellen, moeten leden overigens altijd in het gezelschap van een KPMG-werknemer zijn. Anders kunnen zij alleen koffie, water, frisdrank en koekjes nuttigen. Andere bestellingen worden zouden de fiscus worden gezien als belastingvoordeel. (NRC)