Kinderlijker, wat lichter en een ander lettertype: Google heeft een nieuw logo

Het nieuwe logo van Google. Foto AFP

De letters zijn nog steeds blauw, rood, geel en groen. De kleuren staan ook gewoon nog in de vertrouwde volgorde. Maar daarmee is het wel zo’n beetje gezegd: het nieuwe logo van Google, vanavond gepresenteerd, is flink anders dan het oude. Sinds 1999 onderging het logo niet zo’n drastische verandering.

Je kunt het nieuwe logo gerust wat kinderlijker noemen. Google zelf zegt ook dat het gebruikte lettertype, ‘Product Sans’, moet lijken op de simpele print in een basisschoolboek. De kleuren zijn bovendien dan wel hetzelfde, maar ze zijn wat lichter gemaakt.

De ontwikkeling van het logo door de jaren heen:

Een belangrijke beweegreden voor de verandering - “en ja, het zal niet onze laatste zijn” - is dat Google en logo ooit vooral voor browsers op desktops bedoeld was. Maar inmiddels heeft het bedrijf talloze submerken en is Google een begrip op ook de veel kleinere schermen van smartphones, tablets en smartwatches. Waarop Google vervolgens ook een steeds uiteenlopender rol heeft. Zo verandert met het ‘grote’ logo ook de ‘g’ mee die je wellicht van eerdergenoemde apparaten kent. Dat is straks geen kleine letter meer, maar een hoofdletter, en is niet langer wit meer, maar heeft de bekende Google-kleuren.

Maar goed, dit zegt Google zelf in een blogpost over de verandering.

De verandering heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat er sinds drie weken Alphabet is, het nieuwe moederschip van het bedrijf. Google is straks één van de onderdelen daarvan. Het nieuwe logo van Google lijkt erg qua stijl op dat van Alphabet.

Meer over het proces achter het nieuwe logo.

Heineken

Natuurlijk wordt er op Twitter druk gepraat over het nieuwe logo (lelijk/mooi), wat logisch is als je bedenkt dat er maar weinig logo’s zijn waar mensen overal ter wereld met een dergelijke frequentie tegenaan kijken. Interessanter is wellicht de discussie die er is over de ‘lachende e’ in het nieuwe logo. Of die niet veel te veel lijkt op de ‘lachende e’ in het logo van Heineken.

Twitter avatar AadLips © Aad Lips Maar die hoera-“e” heeft Google toch echt van Freddy Heineken (himself) geleend, @roosvanvugt.. http://t.co/b0NH5QLica
Twitter avatar LarsDuursma Lars Duursma Google heeft een nieuw logo. Is iemand al opgevallen dat ze de ‘blije’ e van Heineken-logo hebben gekopiëerd? http://t.co/7EKjakbSiu

Ware het niet dat die ‘lachende e’ al sinds 1999 in het Google-logo zat. Maar misschien valt hij door het nieuwe lettertype nu wat meer op.

    • Frank Huiskamp