‘NS investeert geld verdiend aan vergeten uitchecks niet in reizigersfaciliteiten’

Ov-vervoerbedrijven doen weinig om hun belofte na te komen om het geld dat is verdiend met vergeten uitchecks te investeren in zaken die de reiziger ten goede komen. Dat schrijft de Telegraaf op basis van eigen onderzoek en berekeningen. De NS ontkent de berichtgeving.

Reizigers op Station Utrecht CS Foto: ANP / Jeroen Jumelet

Openbaarvervoerbedrijven als NS, Arriva en Connexxion doen weinig om hun belofte na te komen om het geld dat is verdiend met vergeten uitchecks te investeren in zaken die de reiziger ten goede komen. Dat schrijft de Telegraaf op basis van eigen onderzoek en berekeningen. De NS ontkent de berichtgeving.

Update 11.39 uur: De NS noemt de berichtgeving van de Telegraaf ‘onjuist’. In een reactie schrijft een woordvoerder van het bedrijf:

“Reizigers kunnen bij NS, net als bij de andere vervoerders, tot 6 maanden hun geld na een vergeten check out terugkrijgen. De belofte dat het geld van de reiziger is en blijft en terug gaat naar reiziger staat nog steeds.”

De NS noemt in het bericht voorbeelden van voorzieningen waarin het bedrijf heeft geïnvesteerd. Dat zijn onder meer het maken van 1 meldpunt om geld terug te vragen, het verlengen van de terugvraagtermijn van 3 naar 6 maanden en het beter vindbaar maken van in- en uitcheckpalen. Ook worden voorbereidingen getroffen voor een pilot met Connexxion op de Valleilijn waarbij reizigers niet meer hoeven uit- en in te checken bij een overstap naar de andere treinvervoerder.

Miljoenen

De Telegraaf meldde vanmorgen dat er maar een paar miljoen euro is geïnvesteerd in reizigersfaciliteiten. Dat is veel minder dan de 16 miljoen euro ‘winst’ die ov-bedrijven vorig jaar gezamenlijk overhielden aan klanten die waren vergeten uit te checken. Een jaar later staat de teller al op 32 miljoen euro. Een woordvoerder van reizersvereniging Rover tegenover de Telegraaf:

“Dat geld zit nog gewoon bij de vervoerders. Er is geen potje gemaakt. Dat wilden de reizigers niet.”

Geld naar bestaande plannen

De NS kondigde twee weken geleden een proef aan waarbij geld zou worden teruggestort bij reizigers die verzuimen uit te checken met hun ov-chipkaart. Een jaar geleden beloofden vervoerders al dat zij geld dat zij verdienden aan vergeten uitchecks zouden investeren in zaken die klanten ten goede zouden komen. Voor zover dat geld al wordt teruggesluisd, gaat dat naar plannen die vervoerders toch al hadden - zoals ‘Kids Vrij’, waarbij kinderen gratis kunnen reizen.

Als passagiers vergeten uit te checken, zijn ze de borgsom op hun ov-chipkaart kwijt. Bij de NS is dat, afhankelijk van het type reisproduct, 10 of 20 euro. Bij de bus, metro of tram gaat het om 4 euro. In principe kan je geld terugkrijgen, maar dit kan bij de NS bijvoorbeeld pas na 24 uur, maximaal drie keer per jaar en je moet er weer een formulier voor invullen. Volgens consumentenorganisaties laten mensen het er dan ook vaak bij zitten, waardoor vervoersorganisaties miljoenen per jaar opstrijken.