Niet ontbijten - hoe erg is dat nou?

Foto ANP

’s Ochtends vroeg. De wekker gaat. Je snelt je bed uit, de douche in. Kleren aan en, hup - gesjeesd als je bent – ga je meteen op weg naar je werk met de bus, trein of fiets. Maar dan zit je achter je bureau en kom je erachter dat je iets bent vergeten: je ontbijt.

Hoe erg is dat? Een paar vragen en tips.

1. Hoe belangrijk is een ontbijt?

Veel werkende mensen hebben ’s ochtends geen tijd om ontbijt te maken en slaan de eerste maaltijd van de dag over. Grote vergissing, zegt voedingsexpert Odette Bruls. Ten eerste is het slecht voor je gewicht:

“Je lichaam is een continu draaiende fabriek. Het heeft energie nodig om de stofwisseling op peil te houden. Als je niet ontbijt, schop je die in de war.”

Plus: als je ’s ochtends niet eet, krijg je gedurende de dag meer honger, waardoor je je eerder vergrijpt aan een Mars of Snickers.

Andere bijeffecten volgens Bruls: je lichaam krijgt te weinig voedingsstoffen binnen, waardoor je moe wordt, het moeilijker is je te concentreren en je hoofdpijn kunt krijgen. Allemaal niet bevorderlijk voor op de werkvoer.

Dit kun je dus beter niet doen:

2. Wat moet ik bij mijn ontbijt in ieder geval binnen krijgen?

Een ideaal ontbijt bestaat uit de drie kernvoedingsstoffen: koolhydraten, eiwitten en vetten. Bij koolhydraten kun je denken aan volkoren boterhammen, volkorencrackers of mueslisoorten (dan wel zonder suiker) en eiwitten kun je uit een glas melk of een bakje yoghurt halen. De benodigde vetten zitten in smeersels zoals halvarine of margarine.

‘s Ochtends weinig tijd?

3. Ik ontbijt vaak pas achter mijn bureau, is dat erg?

Het is beter dan niet ontbijten, maar slim is het niet, zegt Patricia Schutte van het Voedingscentrum. Naast dat je je collega’s niet wilt storen met de geluiden van het naar binnenschrokken van een bruine boterham met kaas, is het beter met aandacht te eten.

“Het is hetzelfde als met mensen die voor de televisie eten. Als je gedachteloos je eten naar binnen propt, eet je al gauw te veel.”

Je lichaam heeft namelijk twintig minuten nodig om het signaal te krijgen dat je vol zit.

4. Maar ik heb ’s ochtends helemaal geen zin om te eten, wat nu?

Wat je kunt doen: in fases eten. Je kan prima om zeven uur ’s ochtends eerst een banaan (koolhydraten!) eten en even later – bijvoorbeeld tijdens het forenzen – een bruine boterham die je al had klaargemaakt. Op je kantoor drink je dan een glas melk. Voedingsexpert Bruls:

“Je hoeft niet per se alle voedingsstoffen meteen binnen te krijgen. Je lichaam gebruikt namelijk ook niet alles in één keer.”

5. Vaak drink ik koffie nog voordat ik ontbijt, is dat erg?

“Nee”, zegt Schutte van Voedingscentrum. “Maar in koffie alleen zit niks voedzaams. Je moet er dan wel nog iets bij eten. Koffie heeft een stimulerende werking op het zenuwstelsel. Het is een snelle manier om je maag en darmen op gang te krijgen.”

 

Ontbijttips van experts

Als je er toch voor kiest om op je kantoor te eten en er staat een magnetron:

Of een koelkast: