Drie weken lang live op internet, 24/7

Foto ANP

Tv-maker Nicolaas Veul (31) is - samen met Tim den Besten (28) - drie weken non-stop live op internet te zien. Hij wil onderzoeken wat de aandachtscultuur met mensen doet. Over het hoe en waarom van dit experiment, in drie quotes:

1. Je leven als één grote status-update

“Voor onze documentaire Super Stream Me gaan Tim den Besten en ik ons leven drie weken, 24 uur per dag ‘livestreamen’. We hebben kleine cameraatjes op ons lichaam die het beeld rechtstreeks naar een website zenden. Ook zie je onze hartslag live meekloppen, onze gemoedstoestand in grafieken, onze precieze locatie en de route die we de afgelopen drie uur hebben afgelegd.”

“Wat voor mens word je als het leven één grote status-update is? Als iedereen je continu kan bekijken? Door de grens tussen de online en offline wereld volledig te verwijderen, willen we onderzoeken wat de invloed is van de aandachtscultuur op ons. Het gebruik van sociale media groeit, privacy wordt minder – en daar kiezen we zelf voor. Likes boven een privéleven. Paul de Leeuw ‘vlogt’ als hij zit te poepen.”

“Meisjes van elf filmen hun hele verjaardag, presenteren dat alsof ze Paris Hilton zijn en zetten dit op YouTube. In Super Stream Me gaan we vijf stappen vooruit in de toekomst om te reflecteren op ons huidige mediagedrag.”

2. Narcistische tijd

“We leven in een narcistische tijd. We zijn gefocust op wie we zijn en op wat we kunnen krijgen, in plaats van op wat we kunnen geven aan anderen. Sociale media is daar niet dé aanjager van, maar het hoort wel bij het grote navelstaren. We zeggen dat we online delen, maar eigenlijk zend je iets de wereld in, enkel in de hoop dat je iets terug krijgt.”

“Wat blijft er over van menselijk contact? Het gaat alleen maar over ontvangen. Het narcistische ‘ik moet constant gevoed worden met aandacht van buitenaf’. Dat hopen we online te vinden, maar daar krijgen we eigenlijk nooit wat we echt willen: liefde. Zoeken we niet naar de verkeerde dingen op de verkeerde plek? Toch doe ik er zelf ook aan mee. Ik ben ook onzeker, wil graag gezien worden. Maar wat zijn de gevolgen? Wat voor wereld creëren we?”

3. Zinnige journalistiek én leuk

“Mensen verklaren ons voor gek dat we drie weken live gaan. Maar het is mijn werk. Ik vind het belangrijk dat je als televisiemaker of journalist de vraag stelt waar je oprecht nieuwsgierig naar bent. Dan moet je niet schromen om zelf met de billen bloot te gaan. Vragen te stellen waar je nog geen antwoord op hebt. Dat is zinnige journalistiek én leuk. Echt zin heb ik er natuurlijk niet in. Maar als ik eenmaal een programma heb bedacht, moet ik het ook doen. Anders vind ik mezelf laf.”

“Ik ben het meest benieuwd of er iets van privacy overblijft in deze drie weken. In wezen wil ik alles laten zien. Ik hoop dat ik open kan blijven, kwetsbaar, ook al is dat tegen de regels van het internet. Maar eigenlijk is alles wat gebeurt, goed. Als we drie weken alleen maar lachen en nooit rukken – ongeloofwaardig dus – is dat ook een goede uitkomst van het experiment. Dan maakt het constant bekeken worden ons tot poppen met obstipatie.”