Hele wereld stort zich op die blonde Hollandse

De Utrechtse wereldkampioen kan rekenen op een riant salaris. De sponsors staan in de rij, „maar zij is nog geen wereldmerk in de categorie Usain Bolt”.

Dafne Schippers na haar succesrace. Haar management wil haar profileren als een stoere, vriendelijke en vooral toegankelijke Hollandse sportvrouw. Foto EPA/Franck Robichon

Wie wil er niet wat van Dafne Schippers? De telefoon van haar managers Carine Messerschmidt en Ralph van Baasbank staan niet stil sinds haar zilveren race over 100 meter op de WK in Beijing. En de belangstelling zal toenemen nu de Nederlandse sprintster wereldkampioen op de 200 meter is geworden. „Er is een ware hype rond Dafne ontstaan”, meldt Messerschmidt telefonisch vanuit Duitsland.

Schippers is hot. Dat was vorig jaar na haar dubbele Europese sprinttitel in Zürich al het geval, maar toen beperkte de belangstelling zich voornamelijk tot Europa. Nu die blonde Hollandse sportvrouw haar kunsten aan de wereld heeft getoond, komen de aanvragen uit alle windstreken, maar vooral de Verenigde Staten. Of het om startplekken, sponsorcontracten of uitnodigingen voor televisieshows gaat, Schippers heeft zich in de aangename positie gemanoeuvreerd dat ze kan kiezen.

De atlete zal op een beperkt aantal verzoeken ingaan, vertelt Messerschmidt. „We kijken vooral wat bij haar past en of ze voldoende tijd kan vrijmaken. Die is haar geval beperkt. Dafne traint nu eenmaal veel en heeft ook rust nodig. Extra activiteiten moeten daarbij aangepast worden. Naast Nike, de NS, AA Drink en Nuon heeft ze ruimte voor hooguit één of twee nieuwe, grote partners.”

Zowel Messerschmidt als Van Baasbank weigert categorisch bedragen te noemen die Schippers kan verdienen. Ze kan rekenen op een riant inkomen, dat zeker, maar geen miljoenen. „Dan zal ze zich met olympische en wereldtitels langdurig aan de top moeten vestigen”, zegt Van Baasbank. „Dafne is (nog) geen wereldmerk in de categorie Usain Bolt of Roger Federer. Vooralsnog is ze vooral interessant voor de Nederlandse markt.”

Girl next door

Schippers’ management, van wie Messerschmidt de sportieve en internationale belangen behartigt en Van Baasbank namens het bureau House of Sports de media-aanvragen coördineert en in Nederland het zakelijke aanspreekpunt is, profileert Schippers als een stoere, vriendelijke en vooral toegankelijke Hollandse sportvrouw. De wens is haar als the girl next door te presenteren.

Nieuwe partners moeten aansluiten bij die uitstraling, heeft het management in samenspraak met Schippers bedacht. Of bij haar interesses. De sprintster is bijvoorbeeld erg bezig met gezonde voeding. Een sponsor in die categorie zou passend zijn, maar een fastfoodketen pertinent niet. Er heeft zich intussen een groot aantal geïnteresseerde kandidaten uit binnen- en buitenland gemeld, vooral met het oog op de Olympische Spelen van volgend jaar in Rio de Janeiro.

Hoewel Schippers met haar sportkledingsponsor Nike in 2012 een langdurig contract (tot na de Spelen in Rio) heeft afgesloten, hoeft ze na haar spetterend optreden in Beijing geen spijt van die vroege verbintenis te hebben. Volgens Messerschmidt en Van Baasbank is het een voortreffelijke, progressieve overeenkomst met clausules die goede prestaties ruimschoots honoreren. Messerschmidt: „Bij Nike krijgt Dafne loon naar werken.”

Naast commerciële partijen loopt het ook storm met media-aanvragen, vooral uit de hoek van entertainment en showbusiness. En niet alleen uit Nederland, ook uit China en de Verenigde Staten. De Chinese staatstelevisie CCTV bijvoorbeeld wil de atlete graag interviewen.

Na de WK overleggen Van Baasbank en Messerschmidt met Schippers en haar trainer Bart Bennema welke verzoeken haar interesse hebben en of die in haar tijdschema passen. De huidige status van Schippers is volgens Van Baasbank vergelijkbaar met die van de schaatsster Ireen Wüst en de zwemster Ranomi Kromowidjojo, twee ander grote namen uit zijn stal. Van Baasbank: „Met dit verschil dat voor hun de belangstelling pas toenam na het winnen van goud op de Olympische Spelen. Bijzonder aan Schippers is dat de aanvragen voor haar binnenkomen tijden de WK. En dan moeten de Spelen nog komen.”

Doping

Gevoelig aspect van beeldvorming in de media is een connotatie met doping. Vooral de Duitse pers reageert sceptisch op de spectaculaire progressie van Schippers. Haar naam is in Duitsland nog niet rechtstreeks gekoppeld aan doping, maar Messerschmidt signaleert in haar land dat vraagtekens bij haar prestaties worden gezet, onder andere vanwege haar acne, wat in sommige gevallen op dopinggebruik zou kunnen duiden. „Maar niet bij Schippers”, verzekert Messerschmidt. „Ik heb net ook nog in een interview met een Duitse krant gezegd, dat Schippers het geluk heeft in een land te wonen waar intensief op doping gecontroleerd wordt. Die acne waarnaar wordt verwezen, is geen bewijs. Dat is niet van nu, zo’n huid heeft Dafne al een aantal jaren.”

Schippers’ toegenomen roem maakt de managers niet bevreesd voor onvoorspelbare beslissingen. Over één karaktertrek van de loopster zijn beiden het eens: ze is hondstrouw. Messerschmidt: „Dafne laat zich nooit gek maken. Ze weet goed wat ze wil. Ze is gegroeid, ook in professionaliteit. Vergelijk haar interviews maar met die van een aantal jaren terug. Ze is een persoonlijkheid geworden.”