Wie nieuwe Murakami wil, zal naar fysieke boekwinkel moeten

Een Japanse boekhandelketen kocht bijna alle exemplaren van Murakami’s laatste essaybundel op om te protesteren tegen online-verkopers.

Literaire ster Haruki Murakami

Hij is wereldwijd een literaire ster, Haruki Murakami, maar helemaal in eigen land. Toen zijn ambitieuze drieluik 1Q84 van 1.000 pagina’s zes jaar terug verscheen, besloeg de eerste druk in Japan liefst 580.000 exemplaren. De druk van Murakami’s laatste werk steekt daar met 100.000 stuks wat bleek bij af, maar Novelist as a vocation is een essaybundel, en dat is ook in Japan een iets minder populair genre dan de roman.

Maar wie die essays wil lezen moet wel naar een „brick-and-mortar store” gaan, zoals de Japanse krant The Asahi Shimbun het noemt, een fysieke boekhandel dus. Wie het online wil bestellen loopt grote kans achter het net te vissen. Boekhandelketen Kinokuniya Co., een grote speler in Japan, kocht namelijk 90.000 van de 100.000 exemplaren bij de uitgever op, waardoor de Japanse tak van Amazon maar weinig klanten kan helpen.

Met de opkoopactie protesteert Kinokuniya Co. tegen de dominante positie van online-verkopers. Een woordvoerder van Kinokuniya Co. legde in de krant uit dat het voor fysieke boekhandels steeds moeilijker wordt om aan grote aantallen van belangrijke boeken te komen omdat internetverkopers bevoorrecht worden. Murakami zelf heeft zich nog niet over de actie uitgesproken.

Sommige essays in Novelist as a vocation verschenen in het literaire blad Monkey, anderen zijn nog niet eerder gepubliceerd. Murakami legt in de essays uit waar zijn drijfveer om schrijver te worden vandaan kwam en waarom hij niet uitgeschreven raakt. Het boek verschijnt over twee weken. In Nederland verschenen recentelijk, in één band, Luister naar de wind en Flipperen in 1973, twee oude novellen van de Japanse schrijver.