Het moet weer een leuk dagje uit worden

een proef waardoor voetbal weer leuk wordt, voor iedereen behalve de hooligans. De clubkaart- en combiregeling gaan mogelijk op de schop.

Van der Steur hoopt dat nog meer fans van voetbal kunnen genieten. Foto ANP

Rond voetbalwedstrijden kunnen burgemeesters sinds dit seizoen strengere sancties opleggen aan relschoppers. Gebiedsverbod, meldplicht, groepsverbod, het mag allemaal om te voorkomen dat raddraaiers in de buurt van het stadion komen. Nu is er volgens minister Van der Steur (Justitie en Veiligheid, VVD) misschien ruimte om andere regels wat te versoepelen.

1 Wat is het plan?

In de brief van minister Van der Steur staat dat er beleid wordt ontwikkeld om voetbal ‘een feest te laten zijn’. Mogelijk worden de clubkaartverplichtingen en de buscombi’s afgeschaft. Twee maatregelen die voor veel supporters een doorn in het oog zijn.

2 Wat zijn de maatregelen nu?

Voor supporters die naar een uitwedstrijd van hun club willen, geldt nu vaak een combiregeling. Als supporter moet je dan verplicht met een bus vanaf het stadion van jouw club heen en terug naar de uitwedstrijd. Dus een PSV-supporter die in Amsterdam woont, moet voor de wedstrijd Ajax - PSV toch eerst naar Eindhoven, dan met de bus naar Amsterdam en na de wedstrijd weer eerst terug naar Eindhoven voordat hij naar huis kan. Zo’n regeling gold in het seizoen 2013/2014 voor 381 van de 763 wedstrijden in Nederland (eredivisie, eerste divisie, nationale beker en play-offs).

Daarnaast gelden voor sommige wedstrijden clubkaartverplichtingen. Voordat je een wedstrijd van je favoriete club kan bezoeken, moet je een clubkaart hebben. Hoeveel een clubkaart kost en hoe lang deze geldig is, verschilt per club. Bij Ajax betaal je 6 euro en is de kaart vijf jaar geldig. Bij clubs als PSV, Willem II en FC Utrecht is de kaart vijf jaar geldig en gratis.

3 Wat gaat er nu gebeuren?

Vanaf volgend jaar beginnen er minstens zes pilots in zes verschillende speelsteden. Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Kerkrade, Groningen en Nijmegen doen in ieder geval mee aan deze pilots. Wat voor pilots het precies worden, is nog onduidelijk. „Maar je kan denken dat de ene speelstad een pilot start met een meer dadergerichte aanpak. En dat een andere stad start met gastvriendelijker beleid voor uitsupporters”, zegt een woordvoerder van de KNVB. De pilots lopen tot 2020.

4 Waarom nu?

Tijdens de opening van dit seizoen staakte de politie, waardoor vijf van de negen eredivisiewedstrijden afgelast werden. Wedstrijden als AZ - Ajax en Willem II - Vitesse gingen wel door en zonder politie-inzet ging dat goed. Het kan dus wel, is de gedachte. Zes gemeentes, dezelfde zes die aan de pilots meedoen, starten in januari een experiment met minder politie tijdens wedstrijden. Dit ligt in het verlengde van de pilots van de minister.

5 Hoe zit het nu met het voetbalgeweld in Nederland?

Het afgelopen seizoen legde de KNVB 890 stadionverboden op, dit zijn er 318 meer dan het seizoen ervoor. Dit komt deels door grote incidenten, zoals de rellen in Rome rond AS Roma - Feyenoord waar alleen al 80 mensen een stadionverbod opgelegd kregen. Verder is de politie-inzet tijdens de afgelopen seizoenen redelijk stabiel, rond de 295.000 uur per seizoen. Vergeleken met het seizoen 09/10 is de politie-inzet met 12 procent afgenomen. Sinds dat seizoen mogen er geen uitsupporters meer mee tijdens de beladen wedstrijden Feyenoord-Ajax en Ajax-Feyenoord.