Het leven van een drugskoning

Vandaag start een serie op Netflix over drugsbaas Pablo Escobar. Voor Netflix is Latijns-Amerika een belangrijke groeimarkt.

De Braziliaanse acteur Wagner Moura moest op Spaanse les voor zijn rol van Colombiaanse drugsbaas Pablo Escobar. Foto Netflix

De Braziliaanse acteur Wagner Moura (39) ging er bijvoorbaat al vanuit dat hij in gebrekkig Engels, met overdreven Spaans accent, de rol van de legendarische Colombiaanse drugsdealer Pablo Escobar zou moeten vertolken. Want zo gaat het meestal als een latino een rol krijgt in een Amerikaanse serie. Helemaal een rol als gangster. Maar Narcos, de tiendelige serie over het leven van de meest tot de verbeelding sprekende drugsdealer allertijden, moest authentiek zijn. Dat vonden zowel de Braziliaanse regisseur José Padilha (Tropa de Elite) als de Amerikaanse producent, Eric Newman, die zelf liefhebber is van Tweede Wereldoorlogfilms waar de Duitsers ook écht Duits spreken. Dus werd de serie voor de helft in het Spaans en voor de helft in het Engels opgenomen. In Colombia bovendien, in de stad waar Escobar zijn stempel op drukte: Medellín.

Wagner Moura, die al eerder met Padilha werkte in Tropa de Elite, over het beruchte Braziliaanse doodseskader, ging op Spaanse les. Eerst in zijn woonplaats Rio de Janeiro, maar uiteindelijk besloot hij een half jaar in Escobars thuishaven Medellín te gaan wonen. Op eigen kosten studeerde hij daar Spaans aan de plaatselijke universiteit. In alle rust kon de acteur de stad leren kennen, zich ontdoen van zijn Portugese tongval en zich Escobars Medellínse accent eigen maken.

Pablo Escobar (1949-1993) was in de jaren tachtig leider van het Medellínkartel. In de tijd waarin grootschalige cocaïnehandel nog relatief ‘nieuw’ was, beheerste Escobar 8 procent van de wereldmarkt. Escobar was een keiharde misdadiger die verantwoordelijk was voor meer dan zesduizend moorden en zijn tegenstanders, zelfs een presidentskandidaat, uit de weg ruimde. Maar hij hielp ook arme mensen in sloppenwijken en gaf ze huizen. Escobars vermogen werd geschat op 60 miljard dollar en volgens zakenblad Forbes behoorde hij tot zijn dood bij een van de zeven rijkste mannen ter wereld. Omringd door de meest mooie vrouwen en extreme luxe maakte hij zijn dromen waar.

Acteur Wagner Moura ontdekte de impact die de drugsleider, 23 jaar na zijn dood, nog altijd heeft in Colombia. Sommigen zien in hem de Robin Hood anderen zijn nog altijd getraumatiseerd door zijn geweld. „Escobar heeft vele gezichten. Als acteur was het een enorme uitdaging om deze veelzijdige personage te spelen”, vertelde Moura vorige week in de media na de première van de serie die in Rio de Janeiro werd gehouden.

Die première was een Latijns-Amerikaans feestje. Want naast Wagner Moura in de hoofdrol en regisseur José Padilha, heeft Narcos een hoog ‘Latino’gehalte. Behalve Moura, spelen andere grote Latijns-Amerikaanse acteurs uit verschillende landen belangrijke rollen. De Mexicaanse actrice Stephanie Sigman bijvoorbeeld (bondgirl in de nieuwe Bondfilm Spectre), de Chileens acteur Pedro Pascal (Game of Thrones) en een aantal Argentijnse en Colombiaanse acteurs waaronder Juan Pablo Raba.

Voor Wagner Moura, die naast Braziliaanse films, in een grote Hollywoodproductie speelde, zoals de remake van Robocop (2014) was het spelen met een Latijns-Amerikaanse crew een nieuwe ervaring. Het deed hem beseffen: ik hoor als Braziliaan bij een grotere Latijns-Amerikaanse gemeenschap. Dat gevoel ontsteeg zelfs zijn Braziliaanse identiteit, zei de acteur op de Braziliaanse tv.

Netflix wil met de serie de groeiende Latijns-Amerikaanse markt beter bedienen. Vooral in Brazilië, waar binnen twee jaar 4 miljoen abonnees zijn bijgekomen, is Netflix een begrip. Ook in Mexico, Argentinië en Colombia groeit de markt. Series met Latijns-Amerikaanse acteurs, in de eigen taal, minder gedicteerd vanuit een Amerikaans Hollywoodperspectief moeten de markt verder vergroten.

In dat kader is ook de regiestijl van Padilha te plaatsen: minder Hollywood, meer de realiteit van Latijns- Amerika. Net zoals in Tropa de Elite, gebruikte de Braziliaanse regisseur in Narcos de rauwe mix van fictie vermengd met documentairestijl. Een stijl die de kijker dichterbij de werkelijkheid en minder naar de glamour rondom Escobar moet trekken. Want hoewel de drugsleider tot de verbeelding blijft spreken, wilde Padilha hem niet romantiseren.

Het filmen in de natuurlijke omgeving van Escobar mét Colombianen hielden de regisseur, naar eigen zeggen, ook bij de les. Een van de productieassistenten had een oom, een advocaat, die ooit vermoord was door Escobar. Dan komt de harde werkelijkheid wel heel dichtbij.