Dit is de Tesla op twee wielen

Foto ANP

Een fietsklepper. Zo heet volgens jeugdsentimenten.net de constructie waarmee je een kinderfiets in een motor verandert: zet wat stukken karton met een wasknijper vast naast het wiel, zodat ze langs de spaken ratelen. Hoe harder je fietst, hoe meer herrie. Uren pret.

Deze jongen legt het nog even uit:

Hetzelfde geratel klonk vorige maand op een circuit bij Lelystad. Het kwam niet van kinderfietsen maar van de LiveWire, een elektrische motor die Harley-Davidson ontwikkelt. Liefhebbers konden een proefrit maken op een van de vier prototypes van deze Tesla op twee wielen.

Een fietsklepper voor volwassenen

Verschillende motor- en scooterfabrikanten ontwikkelden al elektrische voertuigen (zodat laagvliegende pizzakoeriers je nog beter kunnen laten schrikken) maar de motorbranche is nog erg fossiel ingesteld. Des te opvallender dat oer-merk Harley-Davidson zich aan iets elektrisch waagt.

Een Harley is het beste excuus om wijdbeens door het leven te gaan. Hoewel ik geen Harleykenner ben – nooit mee gereden – was ik benieuwd naar die futuristische LiveWire. Hoe zou het merk dat bekend staat om dat stoere, stampende V-twin cilinderblok het doen met een fluisterstille elektrische motor?

Ik verwachtte een geluid als dat van de science fiction motorfiets van Disney’s Tron (digitale motor met banden zo breed als koeienbillen) of de vliegende waterscooter van Flash Gordon. Dat viel tegen. Rijd je weg met de LiveWire dan klinkt er wat loos gerammel in het vooronder. Op hogere snelheid verandert het in gejank.

“Dat zijn de tandwielen”, zegt een van de Harley-Davidson-medewerkers. “Dwars geplaatst om de elektrische aandrijving op het achterwiel over te brengen met een karakteristiek geluid.” Een fietsklepper voor volwassenen, dus.

Vriendschappelijke trap in je rug

Hij komt niet voor 2020 op de markt en er hangt nog geen prijskaartje aan. Toch oogt en rijdt de LiveWire als een motor die rijp is voor productie. Er zit
geen versnelling op en één beweging van je rechterhand is genoeg om je te katapulteren. De acceleratie komt in de buurt van allersnelste Tesla: een vriendschappelijke trap in je rug. Hier wil je ’s ochtends best wel mee naar je werk rijden, al is het maximale bereik nog beperkt tot een kilometer of tachtig.

Net als elektrische auto’s gebruikt de LiveWire energie van het afremmen om de accu bij te laden. Dat betekent dat je bij loslaten van het ‘gas’ veel sneller vaart verliest. Op twee wielen luistert dat nauw, merkt een van de proefrijders. Al bij de eerste bocht zwalkt hij over het gras en kan hij het peperdure prototype nog maar net onder controle houden.

Elektrische revolutie

Al rook het niet naar benzine, het werd een aardig motorfeestje in Lelystad. Wie wilde kon nog toeren op een Echte Harley-Davidson met 1.600 cc. Twee melkpakken die beurtelings vol brandstof gegoten worden en luid exploderen. Maar na een paar rondjes op de pittige LiveWire voelt zo’n ouderwetse Harley toch als een vibrerende fauteuil die over de weg geschoven wordt.

De LiveWire bewijst dat ook de luidruchtige motor niet aan de elektrische revolutie kan ontsnappen. Het grappige van die elektrische revolutie is dat het nu eens niet de jongere generatie is die voorop loopt. Het waren juist de ouderen die als eersten op een e-bike stapten – de generatie die nu fluitend tegen de wind de brug op fietst en tijdens de verjaardagsvisite discussieert over middenmotor en actieradius. De rest van Nederland gaat ook overstag. Eén op de vijf fietsen die verkocht worden is inmiddels elektrisch aangedreven. Zou er al iemand een fietsklepper voor e-bikes hebben geknutseld?