Waterdieet maakt slank – maar ook op lange duur?

Voor elke maaltijd flink water drinken scheelt kilo’s gewicht.

Een dieet volgen en daadwerkelijk gewicht verliezen hoeft niet moeilijker te zijn dan steevast een half uur voorafgaand aan elke maaltijd een halve liter kraanwater te drinken. Dat schrijven onderzoekers van de universiteiten van Birmingham en Oxford in een artikel dat binnenkort verschijnt in het blad Obesity.

De Britse wetenschappers baseren zich op een vergelijkende studie die zij uitvoerden onder 84 volwassenen met overgewicht. De helft die drie maanden lang trouw een ‘waterdieet’ volgde, viel gemiddeld 2,4 kilo af. De controlegroep raakte in die periode 1,2 kilo kwijt.

Een bescheiden gewichtsverlies, geven de onderzoekers toe. Maar als dat tempo over langere tijd volgehouden kan worden, tikt het op den duur wel aan. Omdat het recept zo eenvoudig is, makkelijk valt in te passen in de dagelijkse routine en niets kost, verwachten zij dat het volhouden van het waterdieet geen groot obstakel hoeft te zijn. Maar of mensen blijven afvallen als ze het dieet langer volhouden, is nog niet aangetoond.

Gaandeweg de studie bleek bovendien dat het niet voor iedere deelnemer even simpel was voor elke maaltijd water te drinken. Iets minder dan de helft bleef het schema trouw. Het resultaat bij hen was volgens de onderzoekers vergelijkbaar met wat commerciële afvalprogramma’s bij mensen met overgewicht kunnen bereiken.

De deelnemers aan de studie wisten vooraf niet wat precies het doel was van het onderzoek. Zij kregen allemaal de instructie om frisdrank te laten staan en te vervangen door kraanwater of mineraalwater. Ook adviseerde de arts hun om meer te bewegen en gezond te eten. De mensen in de controlegroep kregen de opdracht om zich voorafgaand aan ieder maaltijd in te beelden dat zij al verzadigd waren.

Het onderzoek bevestigt de resultaten van een soortgelijke studie uit 2010, maar verbreedt de conclusies nu naar de algemene bevolking. De deelnemers voor de studie in Birmingham werden geworven via de huisarts en kwamen uit alle lagen van de bevolking.

Hoe het waterdieet precies werkt, weten de onderzoekers niet. Een theorie is dat het water de maag vult. Dat zou ervoor kunnen zorgen dat het gevoel van verzadiging eerder wordt bereikt, waardoor mensen vanzelf minder eten. Maar dat effect zou weer teniet gedaan kunnen worden als mensen dan, als het water is verdwenen, tussen de maaltijden door gaan snacken omdat zij opnieuw honger krijgen.

De onderzoekers zijn van plan de studie nu met een grotere groep en gedurende een jaar te herhalen.