Theater: Therapie en vluchtelingen

Husbands and Wives bij Toneelgroep Amsterdam. Foto Jan Versweyveld

Simon Stone doet Woody Allen, hoe verheugend is dat? Allens film Husbands & Wives (1992) op toneel bij Toneelgroep Amsterdam; dat wordt een vrolijk neurotische, psychotherapeutische analyse van moderne relaties, in een hip HBO-jasje. Die combi moet wel een goed huwelijk opleveren, want de Australische regisseur Stone is de Woody Allen van het toneel, met zijn scherpe inzicht in moderne zeden en gebruiken. Wel moeten we tot maart 2016 wachten voor het zover is.

Voor die tijd treffen we vergelijkbare thematiek bij de Therapiegeneratie van Hartenjagers, waarin schrijver Lykele Muus met een groep jonge acteurs de huidige obsessie met succes en daaruit volgende depressie onderzoekt. Ook collectief BOG waagt zich aan een generatieonderzoek, in GOD: over de pogingen tot zingeving van de jeugd. Narcisme of kwellende filosofische queeste? Spannend dat deze makers zichzelf en hun wereld kritisch onder de loep leggen.

Andere makers kijken voorbij de grootstedelijke leegte en vragen aandacht voor de vluchtelingenproblematiek. Bij Het Nationale Toneel regisseert Casper Vandeputte De Gouden Draak (oktober), over het leven van illegalen in Europa. La Isla Bonita, een hilarische performance over bootvluchtelingen (ja, echt), gaat op tournee. Regisseur Daria Bukvic vervolgt haar zegetocht met Nobody Home (december), over drie voormalig asielzoekers, en Via Berlin confronteert in Comfort Zone (september) welgestelde vrouwen met een uitgeprocedeerde asielzoeker. Theatermaker Sadettin Kirmiziyüz onderzoekt radicalisering in De radicalisering van Sadettin K. (oktober).

De juryselectie van het Nederlands Theaterfestival (3-13 sept.) kent dit jaar een opvallende trend: van de elf geselecteerde voorstellingen zijn er zeven nieuw geschreven, (acht, als je de ingrijpende bewerking van Stone’s Medea meerekent), en zes gaan er expliciet over hedendaagse maatschappelijke problematiek. Die verheugende tendens zet zich nu onmiskenbaar voort.