Nederlanders kijken minder televisie

Het aantal minuten dat Nederlanders naar de televisie kijken is voor het eerst in jaren gedaald. Nederlanders ouder dan zes jaar keken in de eerste zes maanden van dit jaar gemiddeld 195 minuten tv per dag, 4 procent minder dan een jaar eerder. Dat blijkt uit het halfjaarrapport van de Stichting Promotie Televisiereclame (SPOT), dat gisteren bekend is gemaakt.

De oorzaak ligt volgens SPOT in de opkomst van video on demand-diensten zoals HBO en Netflix en online videoplatforms als YouTube. Met uitzondering van de doelgroep 50-64 jaar is de daling in alle doelgroepen te zien.

Vorig jaar keken Nederlanders nog meer dan 200 minuten per dag televisie: sinds 2011 is de totale kijktijd consequent toegenomen. Live kijken neemt af, uitgesteld kijken (Uitzending Gemist, RTL XL) neemt toe: twaalf minuten per dag gemiddeld, tegenover negen minuten vorig jaar.

Adverteerders hebben de eerste helft van dit jaar ook minder geld uitgegeven aan reclame op televisie dan vorig jaar, blijkt uit hetzelfde onderzoek. Adverteerders besteedden in de eerste zes maanden van 2015 456 miljoen euro aan tv-reclame, ruim 4 procent minder dan vorig jaar. Vierhonderd miljoen euro daarvan komt op rekening van reclamespotjes. De rest ging naar adverteren in televisieprogramma’s zelf – bijvoorbeeld door sponsoring. Het geld dat werd besteed aan deze ‘non-spot’-reclame groeide het afgelopen jaar met 2,9 procent. SPOT zegt in het rapport te verwachten dat de groei in de tweede helft van dit jaar zal aantrekken.